Gå till innehåll

Foppas 720 l långtids bygge, teknik och sötvatten


foppa

Rekommenderade inlägg

fy faaaaaaan va avundsjuk ja blir på alla som e tekniskt begåvade.. de ser ju sjukt ut.. vadå kunna skryta för alla att man kör helauto kar.. ja vart begåvad me snickarskills. när ja hellre skulle vilja kunna koppla el..

GRYMT...

har du nån upphängning på dina rullskenor?? med tanke på vibrationer.. eller sitter de inga kontinuerliga pumpar på den plattformen..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Motorn som skall pumpa ur vattnet(den gula prylen )kommer från en robot på jobbet som jag har byggt om lite,har bland annat kapat av axeln för den var för lång samt bytt ut anslutnings donet till en d-sub med kraft stift.

Samt byggt på en en induktiv givare för dektering av slang koppling på plats.

Kabel kjedjan är ju bra på det vis att jag alltid får slang samt en kabel att löpa utan problem.

Foppa

Är det från en Transman ALA-IN eller ALA-UT?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fy faaaaaaan va avundsjuk ja blir på alla som e tekniskt begåvade.. de ser ju sjukt ut.. vadå kunna skryta för alla att man kör helauto kar.. ja vart begåvad me snickarskills. när ja hellre skulle vilja kunna koppla el..

GRYMT...

har du nån upphängning på dina rullskenor?? med tanke på vibrationer.. eller sitter de inga kontinuerliga pumpar på den plattformen..??

1 du får inte skriva sådär "fy faaaaaaan va avundsjuk ja blir" jag kan ju bli dryg å kaxig

2 rullskenorna är skruvade direkt på bänken och det funkar bra ,

3 ytterpumpen är inte med på bilden men den ska stå plattformen ,men jag kan ta en bild med den plats imorgon.

du skriver att du får problem med vibrationer med dina rullskenor ,vad är orsaken för tungt lastad eller är det dåliga rullskenor....nyfiken

Samt jag har läst i tråd att du ska bygga en DIY kylning...berätta.. än mer nyfiken ,

Har byggt en kylning själv....DET GICK ÅTHELVET..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4474&page=9

Jaja man kan inte lycks jämt

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ni vara snälla och inte svära ;)

hehe ja nu känner jag igen mig kanske lite jag med.

Transman robott??. Är det detta så har vi en på jobbet med *hehe* flyttar juice från en pall till en annan för att få kanpanjpall men olika smaker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ni vara snälla och inte svära ;)

hehe ja nu känner jag igen mig kanske lite jag med.

Transman robott??. Är det detta så har vi en på jobbet med *hehe* flyttar juice från en pall till en annan för att få kanpanjpall men olika smaker

ok så har anlag för att bli en postis du.

välkommen in i klubben

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommer några bilder som inte är så hitech.

Utan detta visa en hållare för nivågivare samt tempgivare som ska fästas i ljusrampen.

Hadde lite lungt på jobbet så jag passade på att fixa det.

Dom ska ju som vanlig ordning snygga till samt Ytbehandlas.:ler:

foppa

post-1567-14468912470677_thumb.jpg

post-1567-14468912470974_thumb.jpg

post-1567-14468912471261_thumb.jpg

post-1567-14468912471514_thumb.jpg

post-1567-14468912471801_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok å nu vidare till nästa steg i bygget.

Här har vi en liten vätskekylare som jag har tagit reda på.

Den funkar men det är lite dåligt med kylmedel i den.

Så jag får ta å lämna in den för påfyllning.

samt jag ska ta å göra en översyn samt snygga till den.

Å fläkt motorn var helt bränd så jag ska släng på 2 st datafläktar 120 mm som matas med 220v

får se om det är ok med dom fläktarna

vätskekylaren har måtten 35cm *40cm samt ca 40 cm i höjd.

Så nu slipper man ifrån med fiaskobyggen när det gäller kylbyggen.

:)

post-1567-14468912507207_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men kommer du få problem med värmen i karet då?

Japp på sommaren har jag fått temp till 33 plus...eller var det minus.

jo 33 plus har jag fått flera gånger...det är väl för att huven är för tät.

Tänkte mest att den kylmaskin ska dra ner dom värsta värmetopparna.

:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Lite nyfiken, då jag inte har stött på den här tråden tidigare.

Vad är det för akvarium-tillverkare? Tillverkare av ljusrampen?

Har nämligen lite olika planer för mitt 375L kar hemma och är lite sugen på att titta på olika alternativ med att antingen konvertera det precis som det är, eller skaffa ett helt nytt.

Just nu är jag dock väldigt mycket inne på att skaffa ett helt nytt i helglas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken, då jag inte har stött på den här tråden tidigare.

Vad är det för akvarium-tillverkare? Tillverkare av ljusrampen?

Har nämligen lite olika planer för mitt 375L kar hemma och är lite sugen på att titta på olika alternativ med att antingen konvertera det precis som det är, eller skaffa ett helt nytt.

Just nu är jag dock väldigt mycket inne på att skaffa ett helt nytt i helglas...

Hej Björn.

jag har byggt det mesta utom akvariet samt bänken.

Allt annat har jag gjort.

Om du är ute efter att fixa till nåt liknaden och behöver plc och en terminal så har jag att sälja.

Priset kan vi alltid diskutera.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4474&page=2 bilder på mitt gamla 375 l med det plc samt terminal.

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har byggt det mesta utom akvariet samt bänken.

Det var just där frågan var, vilken tillverkare av akvariet?

Ljusrampen ser ju grymt snygg ut. Håller som bäst på att fundera ut hur jag ska lösa ljuset i mitt 112L och även 375:an. Det mindre är ju egentligen ett "komplett möbelakvarium", dock med Aquaels formpressade plastlock som suger enormt. :arg:

Är nästan inne på att bygga ny bänk till 375:an och matchande armatur till den. Dock kommer jag att föredra att dra externa drosslar osv under bänken, och när jag ändå håller på så vill jag ha ner en sump där också.

Den som lever får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Växterna till höger i karet är landväxter som aldrig kommer att klara sig under vatten. Annars är jag mycket faschinerad av ditt bygge.

MVH

Magnus

Växterna köpte på globefish och dom trivs bra,har haft dom i ca 2 månader.

får hoppas att du har fel för jag tycker dom är fina.

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Tja man har ju till slut införskaffa in digital camera till slut.

Så jag tänke visa en bild när jag uppdaterar mitt plc program för mirr akvarium

Har ju inte så mycket för sig på fredag kväll så jag fick för mig att visa detta.

I övrigt funkar allt väl...samt sugen på att köra igång ett saltvattens akvarium blir allt starkare.....men tills dess får detta duga.

Go natt

Foppa

post-1567-14468913717573_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har innte sett denna tråden förut och jag vill hellst innte se den här heller. Ok jag är mycket imponerad av dina data prylar men du är på en salt sida me ett sötvatten det tycker jag är fel. Det vore jettekul att se ett salt bygge av dig det vill jag låva, men jag tycker att denna tråd ska tas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...