Gå till innehåll

Tunze nanostream 6095 går till 0% flöde?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Har två Tunze nanostream 6095 kopplade till multikontroller 7096. Har satt dem på "Pulse Only" och båda pumparna har jag max satt till 80% och minimum till 40%. Då och då så går pumparna ner till 0% av någon anledning. Ena pumpen gör det oftare än den andra. De gör det med olika intervaller nästan som om det var meningen att det ska göra så. Vill bara höra om detta är normalt eller inte? Skulle kunna tänka mig att den gör så för att skapa oregelbunden cirkulation.

Trodde först det var "storm cycle" inställningen men jag testade att stänga av den utan att beteendet upphörde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en 7095 så jag vet ju inte hur det ser ut i din 7096 som du ställer in i datorn.

ex. som man kan göra för och köra puls mod på en 7095.

Justera 1a till 30% och 1b till 100%.

Justera 2a till 40% och 2b till 80%.

Pump 1 kommer variera mellan 30-100%. Pump 2 kommer variera mellan 40-80%. Själva cykeln ställer du in mellan 1,5-6 sekunder med puls reglaget på en 7095.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en 7095 så jag vet ju inte hur det ser ut i din 7096 som du ställer in i datorn.

ex. som man kan göra för och köra puls mod på en 7095.

Justera 1a till 30% och 1b till 100%.

Justera 2a till 40% och 2b till 80%.

Pump 1 kommer variera mellan 30-100%. Pump 2 kommer variera mellan 40-80%. Själva cykeln ställer du in mellan 1,5-6 sekunder med puls reglaget på en 7095.

Visst, jag kanske borde ställa pumparna på olika fart men det besvarar ju inte frågan dock. Brukar du få att pumparna går ner till 0%?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har tre st. 6095 kopplade till en hembyggd kontroller som ger 0-8V för styrning. En av mina pumpar blir ibland stående och "hackar" när den egentligen ska varva upp.

Det är alltid samma pump som står på 0% och försöker varva upp. Ibland kommer den igång, ibland inte.

Jag har lokaliserat felet i mitt system till att det är "glapp" eller någonting som inte är 100 i den lilla kopplingsboxen där jag kopplar in styrspänningen.

Om jag öppnar boxen och justerar kondensatorns läge, och trycker lite på kontakterna så funkar det igen ett tag. Jag har även lött om kopplingarna.

Min misstanke är att felet kan vara i boxen. En kalllödning, eller kondensatorn. Det kan också vara själva kontakten, eftersom jag använde en gammal kontakt som legat i lådan i att stort antal år.

Löser kanske inte ditt problem, men lite input iallafall.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har tre st. 6095 kopplade till en hembyggd kontroller som ger 0-8V för styrning. En av mina pumpar blir ibland stående och "hackar" när den egentligen ska varva upp.

Det är alltid samma pump som står på 0% och försöker varva upp. Ibland kommer den igång, ibland inte.

Jag har lokaliserat felet i mitt system till att det är "glapp" eller någonting som inte är 100 i den lilla kopplingsboxen där jag kopplar in styrspänningen.

Om jag öppnar boxen och justerar kondensatorns läge, och trycker lite på kontakterna så funkar det igen ett tag. Jag har även lött om kopplingarna.

Min misstanke är att felet kan vara i boxen. En kalllödning, eller kondensatorn. Det kan också vara själva kontakten, eftersom jag använde en gammal kontakt som legat i lådan i att stort antal år.

Löser kanske inte ditt problem, men lite input iallafall.

/Håkan

Ok, jag kan inte så mycket om att löda kretskort så att försöka sig på det är nog ingen idé. Men med tanke på vad du säger så kanske det helt enkelt är så att den hänger sig när den ska switcha till ett läge. Finns ju fyra "portar" för sladdarna så jag kan ju testa att koppla in den i en annan port bara då.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag hittade en lösning. Ändrade voltpluggen i transformatorn från 24 till 20 volt. Inte 100% säker på att det funkar men jag har inte sett den stanna sen dess. Nån som vet varför detta kan ha hjälpt och om det finns nån regel när man ska använda vilken voltplugg (eller vad det kallas)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...