Gå till innehåll

Nybörjare.... refugium?


nijos001

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att starta upp mitt första saltvattenskar 190 l, ett hörnakvarium. Har bottenborrat i hörnet, satt i pvc-rör för ytavrinning och även en glasskiva med kam på tvären, som avdelar hörnet. Kan hörnet användas som refugium eller ska jag tänka in det i sumpen under? Det blir alltså en sump med skummare och återpump under. Vad ska jag i så fall ha i hörnet?

Ändrat av Edward
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att starta upp mitt första saltvattenskar 190 l, ett hörnakvarium. Har bottenborrat i hörnet, satt i pvc-rör för ytavrinning och även en glasskiva med kam på tvären, som avdelar hörnet. Kan hörnet användas som refugium eller ska jag tänka in det i sumpen under? Det blir alltså en sump med skummare och återpump under. Vad ska jag i så fall ha i hörnet?

Ps. jag har drygt 10 kg levande sand över. Någon som är intresserad.

Du vill inte att avrinningshörnet ska klegga igen av sand, rötter och annat gegg från refugiumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Har nu varit igång ett par veckor med vatten, cirkulation, sten och sand. Det blev en liten sump under, med en deltec-skummare och lite biobollar. Ytavrinningen fungerar bra. Nu är också ljusrampen klar, tack vare stort bistånd från Björn i Vallentuna. Tycker att det fungerar perfekt med 5 st. T5:or i lådan. Har ökat belysningen successivt. Salthalt 1,024 Nitrat 0,025. Dags för städpatrull till helgen, kanske? Funderar på att tillföra några nyttobakterier. Jag har matat med liten skvätt vodka de senaste tre dagarna och tänkte fortsätta några dagar till med det. Jag skulle vilja ha lite mera LS, både till karet, refugium och till sumpen (och ta bort biobollarna). Nu har jag knappt 20 kg till 190 l. Har ännu inte sett mycket till småkryp i stenen.

Just nu känns det spännande och jag börjar bli ivrig att tillföra levande.

Såhär ser det ut just nu. post-7378-14468928370431_thumb.jpg

post-7378-14468928369992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Har nu varit igång ett par veckor med vatten, cirkulation, sten och sand. Det blev en liten sump under, med en deltec-skummare och lite biobollar. Ytavrinningen fungerar bra. Nu är också ljusrampen klar, tack vare stort bistånd från Björn i Vallentuna. Tycker att det fungerar perfekt med 5 st. T5:or i lådan. Har ökat belysningen successivt. Salthalt 1,024 Nitrat 0,025. Dags för städpatrull till helgen, kanske? Funderar på att tillföra några nyttobakterier. Jag har matat med liten skvätt vodka de senaste tre dagarna och tänkte fortsätta några dagar till med det. Jag skulle vilja ha lite mera LS, både till karet, refugium och till sumpen (och ta bort biobollarna). Nu har jag knappt 20 kg till 190 l. Har ännu inte sett mycket till småkryp i stenen.

Just nu känns det spännande och jag börjar bli ivrig att tillföra levande.

Såhär ser det ut just nu. [ATTACH=CONFIG]91011[/ATTACH]

Kul att det fungerade med ballaster och rör :)

Kör hårt! Tycker scapen ser bra ut och tillför du lite sten till så tycker inte jag att det anses som att du måste "börja om".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...