Gå till innehåll

SPS dör nedifrån basen "snabbt"!?


Sune

Rekommenderade inlägg

Nu har min kunskapsbank tagit slut och jag behöver nog hjälp med nya tankegångar.

Flera Sps'er har delvis dött under senaste månaden och nu sista 5-7dagarna så har det börjat gå snabbare, dom vitnar inifrån basen och det sprider sig ut mot helt friska grenar som visar tillväxt på topparna, flera koraller har jag fraggat av och dom grenarna ser ut att klara sig bra/bättre.

Montiporer ser ut att klara sig utan bekymmer men acroporer och vissa andra (är sorgligt dålig på namn på mina koraller) mår inget vidare.

Lite bakgrund och fakta om karet:

Jag har kört zeovit dom senaste åren och aldrig haft problem utan god tillväxt och bra färger.

Jag använder kalkreaktor och värderna har varit helt stabila sista åren utan några variationer.

Jag bytte till större kar 720L i höstas och flyttade över allt från mina två tidigare burkar, vilket skapade en liten nystart med förhöjda näringsvärden vilket jag långsamt tog ner med hjälp av VÄS, jag har alltid fått dosera lite nitrat för att inte nolla värderna (försöker ligga runt 2 i nitrat)

Jag hade en oförklarlig nitrat topp för 6veckor sedan då det helt plötsligt steg till 20 utan någon ändring i karet eller bortfall på djur, sänkte det under en 3veckors period till 3-4 igen med VÄS, jag har inte doserat några zeo produkter medans jag sänkt något med VÄS, enbart lite aminosyror som foder till koraller.

Värden:

ca: 420

mg: 1300

kh: 7

no3: 2-3

ph: 8,0

salt: 1,026

po4: inga fosfat tester ger utslag, men jag kan mäta låga halter med hannas fosfor mätare (kommer inte ihåg värdet nu)

Karet är väldigt "sterilt" dvs inga alger (förutom några jä--la bubbel alger som verkar överleva en kärnvapenattack) och sanden är kritvit (overkligt vit)

Min senaste teori är att jag har "råkat" nolla fosfaten i vattenkollonen och stenen när jag sänkt med VÄS, därav korallernas reaktion, men ser man på dom döda korallskeletten så är dom härligt gröna av alger i skelettet, dvs post-2847-1446892831937_thumb.jpgdom får fosfat från det döda skelettet.. Bilderna är tagna i väldigt svagt ljus för att verkligen visa hur illa det är.

Här ungefär tar min kunskap slut och jag vet inte vad jag ska göra längre än att sitta och titta när dom tynar bort!

// Danne

post-2847-1446892831847_thumb.jpg

post-2847-14468928318707_thumb.jpg

post-2847-14468928318923_thumb.jpg

post-2847-14468928319138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium har jag doserat sen 2år, så det ligger där det ska, det syns på "färgen" på grönt och blått när det börjar krypa ner i värde, men jag mäter med FM kaliumtest.

zeobak: 4droppar/ vecka

zeostart3: 0,4ml/dag. (Behövs inte mer för att hålla nere näringen)

zeofood7: 6 droppar/ vecka

ca 7dl sten, ger fin mulm när det skakas sent varje kväll och ibland tidigt på morgonen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, visst är det kalium i KNO3 :) Men det är väl inte så mycket så att man kan dra upp kaliumvärdet nämnvärt, utan mest för att hålla upp NO3. Vi började med K-balance när vi fick blekning nedifrån på våra acroporor. Och fosfat, färdigblandad köpt tillsats. Vågar inte säga att det är nån lösning och jag måste kolla loggen innan jag kan säga säkert att det var det som vände utvecklingen i vårt kar.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du har så låga värden på fosfat och nitrat så kanske du borde fundera på att minska zeodosen ytterligare, kanske till varannan var tredje dag.

Nitraten är ju inte direkt superlåg om nu ditt test visar rätt, brukar fungera bra att hålla det mellan 2-5 ungefär.

Du kör inte några andra zeoprodukter som kompenserar korallerna med dom låga näringsvärdena?

Aminosyror, b-balance, k-balance, Coral booster, Pohls Xtra, eller liknande?

Eller annat korallfoder, som phytoplankton, zooplankton eller dylikt?

En kombination som fungerade skapligt i mitt kar var att slå i några droppar aminosyror och pohls xtra i koppen som jag löste upp zooplankton och phytoplankton i, låta det dra några minuter och hälla det i karet under ett par timmars tid så korallerna hinner reagera på att det är mat på gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du har så låga värden på fosfat och nitrat så kanske du borde fundera på att minska zeodosen ytterligare, kanske till varannan var tredje dag.

Nitraten är ju inte direkt superlåg om nu ditt test visar rätt, brukar fungera bra att hålla det mellan 2-5 ungefär.

Du kör inte några andra zeoprodukter som kompenserar korallerna med dom låga näringsvärdena?

Aminosyror, b-balance, k-balance, Coral booster, Pohls Xtra, eller liknande?

Eller annat korallfoder, som phytoplankton, zooplankton eller dylikt?

En kombination som fungerade skapligt i mitt kar var att slå i några droppar aminosyror och pohls xtra i koppen som jag löste upp zooplankton och phytoplankton i, låta det dra några minuter och hälla det i karet under ett par timmars tid så korallerna hinner reagera på att det är mat på gång.

Jag var lite snabb när jag svarade på zeo frågan..

Nitraten håller jag på 2-3 med hjälp av salpeter annars drar den ner på 0

Jag tillsätter amino koncentrat från KZ, Ultra easy K från FM, b-balance vid "behov", körde tidigare med k-balance men det känns som att hälla saft i karet då man inte vet hur koncentrerad den är eller hur mycket det höjer/underhåller..

Skaffade även för några veckor sedan FM color traceelements alla tre flaskor då det står skrivet vilka spårämnen dom innehåller, och det bör kunna ersätta mina tidigare KZ "färgsättare"

Även tillsatt KZ iron, ger lite stuns i det gröna.

Kommer öka på matning med frysfoder för att höja näringen lite i vattnet, kommer dosera UltraAminS tillsammans med Ultra seafan och pausa Zeoviten under en vecka (jag ska resa bort)

/ Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får backa lite på mina mätvärden och näringsvärden..

Var runt och for lite idag, bla så köpte jag en Razor till (jag köpte den sista sist) och provade även mitt vatten hos en annan i Bålsta, jag fick då 0,02 i fosfat med FM's test!! Så det var inte så lågt som det varit förut, har säker att göra med att jag möblerat om all sten. Vi fick även 12 i nitrat, men det vill jag prova med fler tester innan jag litar på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du höja kalium värde får du köpa K - balance strong.

Ultra easy K från FM,den hjälper inte fick köra varje dag nästan hela flaska 1 liter i min gamla 600 liter hände inget.

Tyvärr så har jag precis motsatt erfarenhet, jag skaffade FM efter att jag just använt en flaska utav K-balance strong och inte fått önskat resultat.

FM skriver ju ut precis hur mycket det höjer så då går det ju att räkna ut doseringen t.o.m

"Kaliumbuffer, flytande 1LBeskrivning:

FaunaMarin Ultra-easy flytande Kaliumbuffer.1000ml

10ml/100L höjer Kalium med 35mg/100L

max dosering 12ml / 100L

rekommenderad kaliumnivå 350-400mg/L"

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...