Gå till innehåll

LED Till KPs 540, Hjälp tack.


kim.palmqvist

Rekommenderade inlägg

Tja får helt enkel starta en egen tråd så kanske jag lär mig :smiley23:

Nu till det roliga.

Har bestämt mig för att köra LED i ett av mina 540, tänkte använda mig av 144 st Kina LED.

Kommer till upplägget av färger med mera senare då jag sitter vid fel dator just nu.

Nätagg AC/DC 12V 25A (går sjystera +/- 10%)

LED 3,6volt 700mA

Nu vet jag inte hur man räknar men tanken ligger på 36 slingor med 4 i serie

12 / 4 = 3V

25A (25000mA) / 36 = 694,4mA

Det som oroar mig är att om en slinga bränner av eller en LED går sönder skickar man väl på ca 2A på resterande 35 slingor som fortfarande funkar. Men en LED som tar max 700mA kan väl inte ta mer än detta även om man skicka på sig 2000mA, bara volten inte skenar ?

Vill bara få en klarhet i mitt huvud hur detta funkar trotts att man självklart kan köpa anpassade grejor och bara följa instruktioner, men hur kul är det när man ändå inte fattar vad man gör ;)

Tack på förhand till er som orkar svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att ha någon form av led-drivare som håller koll på att du har konstant ström, så helst inget vanligt nätagg. Har du redan skaffat nätagget du nämner så kan man skaffa drivare utan eget nätagg som man kopplar sitt befintliga nätagg till. Det viktiga är att man får en konstant ström.

Sen har du helt rätt i att man bör vara försiktig med parallellkopplingar. Pajar en slinga så delar de kvarvarande slingorna på strömmen och då kan det gå fort. Så det bästa om man kör parallellt är att sätta säkringar framför varje slinga så att man skyddar mot högre ström än vad slingan pallar.

Man kan också göra som jag gjort med multichip. Sätta chippen parallellt men driva med en ström som ett chip klarar på egen hand, pajar ett chip så lyser bara det kvarvarande starkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe då har inte köppt något än så länge.

Hum, säkringar har jag ju inte äns tänkt på.

Att bara använda halva styrkan värkar ju lite si sådär, vill ju kunna nyttja tja i alla fall 80% av effekten en LED klarar.

Gjorde ett litet experiment igår :

Driver : 12V 3,33A

LED 3.6V 700mA

provade först 2 slingor med 2 serie, detta funkade

provade sedan 4 i en serie, detta funkade

provade sedan 3 i serie och detta funkade också

Sen bara för att se vad som hände så tog jag fram en annan driver :

12V 1.2A

provade först 2 slingor med 2 serie, detta funkade

provade sedan 4 i en serie, detta funkade

provade sedan 3 i serie och detta funkade också

provade 2 i serie, funkade

provade efter detta med 4 i serie och ett motstånd 5w 10ohm, ljusstyrkan sjönk

Observera nu att dessa tester utfördes under max 10 minuter per st, men det jag reagerade på mest va att det inte blev någon vidare temperatur på LEDen trotts att jag bara tejpat dessa mot ett bord i trä.

Varför brinner dom inte upp ? Trotts att jag matar som mest 4V och 3.33A. För lite tid för att dom ska hinna bli varma ?

Näe jag hänger inte riktigt med, har plockat för mycket med bil-el, där går det mata en LED på 1,2W med 180A och 12V. Därför fattar jag helt enkelt inte varför detta ska vara så krångligt som väl bygger på samma grundprinciper ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kim

Med power LED skall man köra konstant ström och seriekopplingar. Ett konstantström agg ger en förutbestämd ström i ett visst spänningsintervall. Exempelvis Lead Driver Jolly Maxi (bruksanvisning). Om du väljer att köra med 900 mA så kan drivern hålla denna ström i voltområdet 2-55 V. FV har du uppgett till 3,6 V -> detta innebär att du kan driva från 1 st till 15 LED i serie (FV för varje LED sumeras). Detta är en driver - ett annat sätt att lösa det är som man gjort här. Han bygger på mindre drivrar av step down modell vilket innebär att de måste drivas av en 24 V källa först. Något liknande har du redovisat här på guiden i Jannes tråd

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade ju för visso varit kul med styrning, men, då kommer ju nästa fråga eller tanke.

Förutom just led som faktiskt kommer bli av Kina modell på (?) Watt.

Vad behövs? Hur många led ? Vilken driver ?

Och den stora frågan, var får jag tag i produkterna som typ Jannes vadå kort ?

Det är kul det här men springer gärna iväg med pengar, men ett 540 SKA ha led har jag bestämt mig för. Även om jag ska behöva dela upp det på typ 4 moduler :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jo jag har försökt läsa igen mycket utav det Janne skrivit, och visst det låter ju vettigt men där finns det ju begränsande elektronik innan ledarna.

Vad jag fiskar efter är vad som händer om man har säg: 4led i serie men skickar på 5000ma ?

Då brinner det för det mesta. Du skall inte skicka på 5 A om det inte är 100 LED multichip av 45 mil storlek. Vitsen är att du använder en driver som skickar ut en bestämd ström (som du bestämmer ettdera med en pot, dipströmbrytare, mjukvara eller färdigtillverkad) Sedan anpasar driver spänningen till lasten. Det finns en maxström angiven på de flesta LED och ngt som kallas FV (är beroende på strömmen). Du får skaffa en drivare som ger exakt den ström du skall ha, låt oss säga 700 mA. Sedan måste ditt samlade FV (chip i serie -> addera FV) ligga inom driverns spänningsvariation. Ex Meanwell ELN-60-48 ger mellan 0-1300 mA. Fast ställbar med en inre potentiometer. Den ställer du in på 700 mA med hjälp av en multimeter. Sedan säger spec att drivern klarar att ha den instälda strömen konstant vid ett spänningsfall mellan 24 - 48 V . Använder du då ett LED chip som har FV på 3.1 V så måste du ha mellan 8 till 15 chip i serie - inte mindre - inte fler. Om dit FV är 3,5 V så måste du ha mellan 7 och 13 i serie - varken mer eller mindre. Om du kör 10 W multichip till denna driver så kan du använda 3 - 4 chip i serie och max 1000 mA (FV mellan 10 - 11 på dessa chip).

Det är lite att hålla i huvudet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte funderat på att skippa småleddarna och köra multichip? Fler av oss här på guiden som gjort det med bra resultat. 10W, 20W, 50W, 100W etc.

Jo visst kanske det så länge jag kan köpa dom här i Sverige ? Jag har dock inte hittat någon som säljer. 50-100w går bort dock.

Det bästa jag vet är att gå in till en handlare och säga att detta vill jag ha, betala och se glad ut. Skulle man få några problem då går det ju alltid att fråga.

Beställa långt bortifrån känns inte bra om det är något man undrar eller osäker på. Som en nybörjare som jag oftast är, dess utom sitter det någon konstig spärr i huvudet på mig att jag vill gärna betala när jag har sakerna i näven, säkert löjligt men har aldrig beställt något från utlandet.

Men skulle tillfälle ges om någon annan ska beställa skulle jag mycket väl kunna fundera på saken. Dock samma problem där, betala för något som jag inte har :confused: nja vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...