Gå till innehåll

Vad är det som gömmer sig


jacs

Rekommenderade inlägg

i sanden och bygger berg samt sprutar små sten upp i vattnet? Skulle gruset försvinna runt det lilla hålet så är det kvar ett "rör" av grus typ limmat ihop.

Hinner ej se vad det kan vara men tror att någon här på svg kan ha svaret.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det knäpper ibland på kvällen. Ljudet har varit som när snäckorna hamnar på rygg och skall vända sig och då slå skalet mot akvariet. Men varje gång har jag inte sett någon snäcka som haft problem.

Skall man försöka ta bort denna lr skall man låta den vara ifred?

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att gratulera. Skaffa en passande symbiosgobie också och du kommer ha mycket intressant att titta på. Stonogobiops nematodes är min favorit.

Jag tror det är en pistolräka eftersom den grävt ut sina gångar i sanden. En Mantisräka (som också kan knäppa) brukar ta en håla i en sten och täppa till den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir mycket körning för att köpa saker, det e lite knäppt men inget att göra blir typ 20 mil t/r för att köpa salt saker. Kan vara väldigt bra iofs med långa vägar man handlar mindre då.

Stort tack till er alla för era svar.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många olika arter av mantis räkor, vissa bor i hålor i sten och andra som bland annat familjen Lysiosquillina gräver ut U-formade hålor i sanden åt sig själva där dom ligger och väntar på att något gott ska simma förbi.

Dock brukar dom arterna inte knäppa då dom har hullingförsedda spjut istället för klubbor.(dom med klubbor har också faktiskt spjut, men använder dom sällan)

Men nu ska jag inte skrämma upp dig, som Lasse sa är det troligtvist en pistolräka.

Många som tror att dom har råkat ut för en mantis brukar oftast bara ha en harmlös liten pistol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...