jacs Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 mellan 10-13 hur påverkar detta mitt akvarium? Ok cirkulationen fattar jag stannar, vilka problem kan detta ge. Dopvärmaren slutar givetvis också att fungera men temperatur sänkningen kommer ej att bli stor om än någon. Samt att ljuset självklart inte fungerar som min primära fråga måste då bli cirkulationen som stannar.Nu e de bara 80L akvarium också, 54L finns det bara vatten i ännu.//Jonas Citera
Laggeman Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 I 3 timmar hade jag inte funderat något på det, värre om det varit 3 dygn då... Citera
jacs Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 Tackar, då vart det inga problem.Hade det varit längre så får de bara ställa upp ett aggregat då, så fick grannstaden göra för kompisen iofs säljer han fisk så det är lite mera pengar där.//Jonas Citera
Bygert Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 En enkel variant för ett kortare planerat strömavbrott är en batteriluftpump. Det är inga stora pengar och kan hålla igång lite cirkulation och syrsättning så risken är mindre för problem. Citera
Manks Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 Eller så ber du elbolaget att förse dig med en generator i tre timmar Citera
jacs Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 Nu verkar det ju inte bli några problem som ni skriver. Så det känns allt gött ungefär som en gin med en tvist citron.Helt utanför min lilla knäppa skalle men varför används 220 hela tiden till pumpar istället för typ 12V, har ju läst om några märken vars pumpar är typ 12V lr högre. Är det 12V så räcker ju ett litet gel acce från biltema typ, eller en annan tar fram något av litiumjon batterierna en har liggande till modellflyget iofs.//Jonas Citera
Blåbert Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 Nu verkar det ju inte bli några problem som ni skriver. Så det känns allt gött ungefär som en gin med en tvist citron.Helt utanför min lilla knäppa skalle men varför används 220 hela tiden till pumpar istället för typ 12V, har ju läst om några märken vars pumpar är typ 12V lr högre. Är det 12V så räcker ju ett litet gel acce från biltema typ, eller en annan tar fram något av litiumjon batterierna en har liggande till modellflyget iofs.//JonasBilligare. Dyrare sturda pumpar kör lågspänning, tunze har tom en strömbackup. Citera
Reuben Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 tillverkar man 12V prylar så måste du ju ha en konverterare vilket är en extra kostnad att tillverka och ännu en sak som kan gå sönder... Det är sannolikt därför det mesta vi har i hemman är för högre volt. Citera
jacs Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 Ok en är väl lite skadad då man endast kör med 12V i modellflyget när det gäller att ladda accarna, det är så behändigt då med just 12V.//Jonas Citera
Guest Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 Skulle ej vara orolig 3h det är väl va det tar för mig när jag gör rent alla pumpar bytervatten stor rengöring på karen. brukar lägga alla pumpar för alla kar i en låda så slipper man gå flera ggr sedan rengöring:) Citera
hagbard Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 En enkel variant för ett kortare planerat strömavbrott är en batteriluftpump. Det är inga stora pengar och kan hålla igång lite cirkulation och syrsättning så risken är mindre för problem.Dessa pumpar! var får man tag i dessa numer?Förr köpte jag sådana på hobbex hehe finns det ännu?Sen ang 3 timmar!Det beror på vill jag säga..det kritiska är inte kanske inte själva karet utan filterdelen..jag själv filtrerar via filtermatta och är nog inte överförtjust om strömmen är borta i 3 timmar...skulle nog ta ur den ur sump/filter o köra den i en hink med nämda batteri pump Citera
jacs Postat 22 februari 2013 Författare Postat 22 februari 2013 Hmm, vad är risken med att cirkulationen stannar genom filter och bollar? Vill lära mig.//Jonas Citera
Bygert Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Nog finns det batteripump alltid:http://www.pwss.se/product.php?productid=13522&cat=769&page=1Finns även på Imazo så de flesta zooaffärer skall kunna ta hem.I ett filter med biologisk aktivitet finns det bakterier som mumsar i sig diverse jox och t ex kör kvävecykeln. Det där kräver syre och stannar då cirkulationen så det inte kommer till fräscht syrerikt vatten så lägger de bakterierna av och i stället drar det igång bakterier som har helt annat för sig, de kan t ex köra kvävecykeln baklänges eller till kvävgas. Blir det nog illa med syrebrist kan de också få för sig att börja göra riktigt tråkiga saker som svavelväte. Har då filtret stått och blivit laddat med svavelväte och man sen kör igång cirkulationen och kör ut det i akvariet så kan det ställa till det ordentligt. Naturligtvis är problemet större för mer slutna filter typ ytterfilter än för öppna droppfilter där luft kan komma till. För sötvatten är det vanligt att rekommendera att inte starta ett ytterfilter som stått still några timmar direkt utan att i stället göra rent det först, för att undvika risken för svavelvätechock. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.