Gå till innehåll

Ok strömavbrott på Onsdag för mig


jacs

Rekommenderade inlägg

mellan 10-13 hur påverkar detta mitt akvarium? Ok cirkulationen fattar jag stannar, vilka problem kan detta ge. Dopvärmaren slutar givetvis också att fungera men temperatur sänkningen kommer ej att bli stor om än någon. Samt att ljuset självklart inte fungerar som min primära fråga måste då bli cirkulationen som stannar.

Nu e de bara 80L akvarium också, 54L finns det bara vatten i ännu.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar det ju inte bli några problem som ni skriver. Så det känns allt gött ungefär som en gin med en tvist citron.

Helt utanför min lilla knäppa skalle men varför används 220 hela tiden till pumpar istället för typ 12V, har ju läst om några märken vars pumpar är typ 12V lr högre. Är det 12V så räcker ju ett litet gel acce från biltema typ, eller en annan tar fram något av litiumjon batterierna en har liggande till modellflyget iofs.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar det ju inte bli några problem som ni skriver. Så det känns allt gött ungefär som en gin med en tvist citron.

Helt utanför min lilla knäppa skalle men varför används 220 hela tiden till pumpar istället för typ 12V, har ju läst om några märken vars pumpar är typ 12V lr högre. Är det 12V så räcker ju ett litet gel acce från biltema typ, eller en annan tar fram något av litiumjon batterierna en har liggande till modellflyget iofs.

//Jonas

Billigare. Dyrare sturda pumpar kör lågspänning, tunze har tom en strömbackup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ej vara orolig 3h det är väl va det tar för mig när jag gör rent alla pumpar bytervatten stor rengöring på karen. brukar lägga alla pumpar för alla kar i en låda så slipper man gå flera ggr sedan rengöring:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enkel variant för ett kortare planerat strömavbrott är en batteriluftpump. Det är inga stora pengar och kan hålla igång lite cirkulation och syrsättning så risken är mindre för problem.

Dessa pumpar! var får man tag i dessa numer?Förr köpte jag sådana på hobbex hehe finns det ännu?

Sen ang 3 timmar!Det beror på vill jag säga..det kritiska är inte kanske inte själva karet utan filterdelen..jag själv filtrerar via filtermatta och är nog inte överförtjust om strömmen är borta i 3 timmar...skulle nog ta ur den ur sump/filter o köra den i en hink med nämda batteri pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog finns det batteripump alltid:

http://www.pwss.se/product.php?productid=13522&cat=769&page=1

Finns även på Imazo så de flesta zooaffärer skall kunna ta hem.

I ett filter med biologisk aktivitet finns det bakterier som mumsar i sig diverse jox och t ex kör kvävecykeln. Det där kräver syre och stannar då cirkulationen så det inte kommer till fräscht syrerikt vatten så lägger de bakterierna av och i stället drar det igång bakterier som har helt annat för sig, de kan t ex köra kvävecykeln baklänges eller till kvävgas. Blir det nog illa med syrebrist kan de också få för sig att börja göra riktigt tråkiga saker som svavelväte. Har då filtret stått och blivit laddat med svavelväte och man sen kör igång cirkulationen och kör ut det i akvariet så kan det ställa till det ordentligt. Naturligtvis är problemet större för mer slutna filter typ ytterfilter än för öppna droppfilter där luft kan komma till. För sötvatten är det vanligt att rekommendera att inte starta ett ytterfilter som stått still några timmar direkt utan att i stället göra rent det först, för att undvika risken för svavelvätechock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...