Gå till innehåll

Fråga angående LED


fotte

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har en dum fråga (antar jag) men jag såg en som frågade om man kan använda denna driver: http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/transformatorer/led-transformatorer/led-transformator-15-w-p44146

då svaret blev nej, men jag vill minnas att för många år sedan när man blev intresserad av teknik och allmänna hemmabyggen så fick jag för mig att bygga lysande musmattor. Då fanns inte powerdioder att tillgå i samma utsträckning som nu, men däremot små 2volts 20mA. Dessa drev jag ur USB uttag på datorn och fick då ta det från USB som levererar 5v och upp till 500mA.( iaf då för längesedan ;) ).

Detta är ett exempel taget med en diod från Aquastyle; http://www.aquastyleonline.com/products/Bridgelux-LED-3W-white-10000K.html

Nu förstår jag att det inte är effektivt att driva ett större antal dioder med 12v drivdorn då det skulle krävas för många drivdorn.

Men jag skulle vilja veta om detta fungerar eller om jag är helt fel ute. Och isåfall till att driva då 3st sådana med nu visserligen ett annat motstånd om man ska vara petig.

post-7365-14468928480492_thumb.png

Vill gärna veta vad folk säger om detta och har inget emot att bli dumförklarad bara förklaring kommer efter :).

MVH Niclas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här går utmärkt, men du behöver ett 6W motstånd som nog kommer behöva kylning för att inte brinna upp. Det är extremt ineffektivt. Ta tre dioder istället i serie där. Då behöver du ett 1W motstånd på 1.2 ohm. Det är inte perfekt men mycket bättre än att bränna på nästa 6 ggr så mycket effekt som värme som du gör med en diod :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där var bara ett exempel, men tack för svaret :). Funderade, nu vet jag eftersom detta var 15w men om vi nu skulle ändra siffrorna och låtsas att det stod 18 där, och ha 3st seriekopplade dioder med 1.2ohms motstånd och ha 2 sådana här serier parallelkopplade. Skulle detta gå eller är det när man börjar gå in på att parallelkoppla som amperen som den klarar att driva spelar in? blir det då 625mA på varje krets?

Tackar för svaret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

W antalet säger ingenting. Vi räknar på spänning och ström. Här har du en led miniräknare att leka lite med: http://ledcalc.com/

Två stycken dioder som är kopplade parallellt kommer fördela strömmen(A) jämnt över varandra så att de får hälften var. Så om vi har en krets där strömmen är 750 mA och kopplar in en diod där så kommer den drivas på 750 mA. Om vi byter ut den dioden mot två parallell kopplade dioder istället så kommer de dela på strömmen och få 375 mA var istället.

Kretsen i sig belastas inte mer av att det är två parallell kopplade dioder istället för en enkel. Tvärt om så belastas den nog mindre då dioderna bör behöva mindre spänning när de körs på en lägre ström.

Ska du koppla parallellt måste de två dioderna vara identiska dock(iaf vad gäller deras elektriska egenskaper), annars kommer inte lasten fördelas lika. Det är det luriga med att koppla parallellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, de lyser då lite mer än hälften så starkt då istället som om det bara var en diod. Om vi halverar strömmen halverar vi effekten( V * A = W) så dioden körs på halvfart med två parallell kopplade dioder mot vad en ensam hade gjort.

Det är lite mer än hälften på grund av att verkningsgraden hos dioderna oftast är högre när de körs på lägre effekt. Så två dioder som körs på halv effekt kan ge mer ljus än en diod som körs på full effekt! Lite finurligt :-) Men det blir dyrare i installation då man behöver fler dioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En LED är en diod och den följer inte linjärt Ohms lag. Vid en given ström behövs en given spänning för att LED skall lysa upp. Det är den spänning som brukar kallas FV (Forward Voltage) Om man matar med en bara lite för hög spänning så rusar strömmen upp. Det är strömmstyrkan som bränner sönder en LED. På lågeffekt LED så var inte strömmarna speciellt höga och risken för att bränna sönder dem är ganska liten. Det ändrades när de sk Power LED togs fram. Plötsligen arbetade man med strömmar som kunde skada LED:en.

Titta på grafen under här från en Cree XP-G LED

post-2331-14468928484745_thumb.jpg

Den visar det idealiska förhållandet mellan FV (spänningen som får LED att "tända") och den ström som går igenom din LED. Vid 3 V så "tänder" din LED och ger ca 550 mA. matar du med 3,25 V så går nästan 1500 mA genom din LED (1500 mA är max för detta LED chip) Normala spänningskällor (de vi är vana vid) ger en konstant spänning och varierar strömmen efter belastningen. vi ser i diagrammet att bara en liten spänningsändring ger en markant strömökning. När man tog fram Power LED så vände man därför på steken och använder en spänningskälla som ger en konstant ström och varierar spänningen i stället efter belastningen. Kör man då en seriekoppling så behöver man aldrig riskera att man bränner upp sitt chip då man väljer en driver som ger den mA man vill ha. Sedan skall då drivern klara att hålla denna ström i ett voltområde - det så kallade "constant current region". Känner man de så kan man räkna ut hur många LED chip man min och max kan ha i serie med denna driver. En populär driver är ELN-60-48. där kan man med hjälp av en inre pot ställa vilken ström man vill ha (mellan ca 700 mA och 1300 mA) och constant current region är mellan 24 och 48 V. Vi ställer den på 1000 mA och går in i diagrammet och hittar ett FV på ca 3,15 V. Min antal chip i serie blir då 24/3,15 och max blir då 48/3,15 -> Du måste minst ha 8 st i serie och mest 15 (för säkerhet skull 14 - se längre fram)- Du kan då använda denna driver för 8,9,10,11,12,13 och 14 LED chip i serie Om du istället har 10 watts, 1000 mA, FV=10,5 så måste du ha minst 3 och max 4 st i serie.

Sen är det det här med parallelkoppling. Det finns inte en LED som är identisk med en annan. FV i förhållande till strömmen kan skilja mellan olika LED chip av samma batch. Parallellkopplar du och ligger nära max ström så kan du råka ut för att du får en ojämn fördelning av strömmen mellan benen och riskera då att bränna ett ben. Bränns det så fördelas strömmen över mindre antal ben och du bränner hela konstruktionen. Man bör därför seriekoppla enskilda LED chip. Sk multichip består redan från början av en kombination av serie och parallellkoppling och därför är det klokt att lägga sig strax under rekkomenderad ström. 10 watts med max 1000 mA - jag kör dem på max 900 mA; 20 watts med max 2000 mA - går sällan över 1800 mA osv.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...