Hawkmoon Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Kolla in denna, finns i 9w utförande oxå.http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=9514&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fsearch%3Duv Citera
kiwi11 Postat 21 februari 2013 Författare Postat 21 februari 2013 har tittat på den, men enligt folket här lär den inte fungera.Har du provat dem?Har googlat en del och det verkar faktiskt vara denna rsm ägare använder! Citera
jojje81 Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Jäkligt bra att du ställer dom här frågorna om rsm130 då det är saker som jag också funderar på till mitt rsm Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Citera
Hawkmoon Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 har tittat på den, men enligt folket här lär den inte fungera.Har missat folkets synpunkter, och varför skulle inte den fungera enligt folket här? Citera
kiwi11 Postat 21 februari 2013 Författare Postat 21 februari 2013 Har frågat om den i en annan trådVarför den inte skulle fungera förstår inte heller.. Citera
Fluval_Robban Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 Fungerar gör den nog, folks åsikter hänger nog mer ihop med att en UV-C för 500kr är ingen bra UV-C och lågt pris brukar hänga ihop med= lika med skit! Det är nog där skon klämmer...Det är väldigt många faktorer som spelar in om ett UV-C ska fungera optimalt, mycket har att göra med vilken typ av rör(lampa) det sitter i. bland annat finns det lågrtyck, mellantryck och högtryck samt amalgan eller kvicksilverbaserade lampor. Sällan uppger tillverkarna vilken de använt. Om jag inte minns fel har mellantryck och högtryck en förmåga att konvertera nitrat till nitrit bla. Finns LED också i riktigt billiga och det gör ingen större nytta i dagsläget. Sen ska vattnet passera igenom med rätt hastighet beroende på hur stark lampan är, det är också en viktig aspect, nu är det visserligen en inbyggd pump i denna model så man får anta att dom räknat på det;)Men jag säger det igen tror dom flesta tycker att priset speglar nått som inte är så bra!? därav åsikterna... för 500kr får man en bra och framförallt tyst pump till ett riktigt UV-C:) däremotFinns för 500kr annars hos hundlagret:) Citera
_Manne_ Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 Generellt sätt så brukar ingen saltnisse föreslå ett uvc under 20w , närväl du behöver ett vill du att det ska vara så bra som möjligt. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Hawkmoon Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 då borde ju denna vara "godkänd" av saltnissarna då den ligger på 24w Citera
onoff Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 Kolla den här http://www.mikromarine.webshoponline.se/filtreringsteknik/uvc.aspx Citera
kiwi11 Postat 23 februari 2013 Författare Postat 23 februari 2013 Kolla den här http://www.mikromarine.webshoponline.se/filtreringsteknik/uvc.aspxTack!Hur vet man hur stark pump som behövs? Citera
Lasse Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 Jag tror att det är ett missförstånd som ligger bakom utdömmandet av dessa två. Det kom en åsikt att det skulle vara ett UV-C av LED typ. Jag har inte sett eller provat det aktuella men jag tror det är en vanlig rörkonstruktion så förutsatt att det sitter bra UV-C källor i det så skall de fungera också - skulle nog ta 24 wattaren i så fall för ett RSM. Fluval Robban hade en bra genomgång tycker jag - en sak att tillägga är att medeltrycksljusen sägs vara bättre eftersom de har ett större spektra. Jag håller inte med om det. Den dödande våglängden är väldigt definerad till 253,7nm. Inget annat! Om jag har ett val så väljer jag alltid lågtrycksvarianten men som Fluval Robban säger - få tillverkare inom akvariemarknaden talar om vilken teknik de använder.MVH Lasse Citera
Fluval_Robban Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Jag tror att det är ett missförstånd som ligger bakom utdömmandet av dessa två. Det kom en åsikt att det skulle vara ett UV-C av LED typ. Jag har inte sett eller provat det aktuella men jag tror det är en vanlig rörkonstruktion så förutsatt att det sitter bra UV-C källor i det så skall de fungera också - skulle nog ta 24 wattaren i så fall för ett RSM. Fluval Robban hade en bra genomgång tycker jag - en sak att tillägga är att medeltrycksljusen sägs vara bättre eftersom de har ett större spektra. Jag håller inte med om det. Den dödande våglängden är väldigt definerad till 253,7nm. Inget annat! Om jag har ett val så väljer jag alltid lågtrycksvarianten men som Fluval Robban säger - få tillverkare inom akvariemarknaden talar om vilken teknik de använder.MVH Lasse Kan tillägga angående LED UV-C, mitt första kar ett JAD (Clownhotell) på 128L, där ingick ett UV-C i paketet och det var på 3W LED, en liten rund sak 5x2cm som satt på slangen till returen som pumpade 1200L/h, då kan jag säga direkt att den gjorde inte mycket nytta mer för syn skull hehe:)Hade en sån fungerat på riktigt så hade alla haft en sån, grymt liten och smidigt men totalt värdelös enligt min åsikt;)Inte nog med det så gick den sönder efter en kort tid... kanondiod antagligen heheBör också tillägga att JAD 128L annars är ett väldigt trevligt kar, grymt smidigt med inbyggd sump och allt är dolt under locket... just UV-C kanske inte var det bästa men man kan inte få allt:) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.