Gå till innehåll

internt uv rsm 130?


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Fungerar gör den nog, folks åsikter hänger nog mer ihop med att en UV-C för 500kr är ingen bra UV-C och lågt pris brukar hänga ihop med= lika med skit! Det är nog där skon klämmer...

Det är väldigt många faktorer som spelar in om ett UV-C ska fungera optimalt, mycket har att göra med vilken typ av rör(lampa) det sitter i. bland annat finns det lågrtyck, mellantryck och högtryck samt amalgan eller kvicksilverbaserade lampor. Sällan uppger tillverkarna vilken de använt. Om jag inte minns fel har mellantryck och högtryck en förmåga att konvertera nitrat till nitrit bla. Finns LED också i riktigt billiga och det gör ingen större nytta i dagsläget. Sen ska vattnet passera igenom med rätt hastighet beroende på hur stark lampan är, det är också en viktig aspect, nu är det visserligen en inbyggd pump i denna model så man får anta att dom räknat på det;)

Men jag säger det igen tror dom flesta tycker att priset speglar nått som inte är så bra!? därav åsikterna... för 500kr får man en bra och framförallt tyst pump till ett riktigt UV-C:):) däremot

Finns för 500kr annars hos hundlagret:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är ett missförstånd som ligger bakom utdömmandet av dessa två. Det kom en åsikt att det skulle vara ett UV-C av LED typ. Jag har inte sett eller provat det aktuella men jag tror det är en vanlig rörkonstruktion så förutsatt att det sitter bra UV-C källor i det så skall de fungera också - skulle nog ta 24 wattaren i så fall för ett RSM. Fluval Robban hade en bra genomgång tycker jag - en sak att tillägga är att medeltrycksljusen sägs vara bättre eftersom de har ett större spektra. Jag håller inte med om det. Den dödande våglängden är väldigt definerad till 253,7nm. Inget annat! Om jag har ett val så väljer jag alltid lågtrycksvarianten men som Fluval Robban säger - få tillverkare inom akvariemarknaden talar om vilken teknik de använder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är ett missförstånd som ligger bakom utdömmandet av dessa två. Det kom en åsikt att det skulle vara ett UV-C av LED typ. Jag har inte sett eller provat det aktuella men jag tror det är en vanlig rörkonstruktion så förutsatt att det sitter bra UV-C källor i det så skall de fungera också - skulle nog ta 24 wattaren i så fall för ett RSM. Fluval Robban hade en bra genomgång tycker jag - en sak att tillägga är att medeltrycksljusen sägs vara bättre eftersom de har ett större spektra. Jag håller inte med om det. Den dödande våglängden är väldigt definerad till 253,7nm. Inget annat! Om jag har ett val så väljer jag alltid lågtrycksvarianten men som Fluval Robban säger - få tillverkare inom akvariemarknaden talar om vilken teknik de använder.

MVH Lasse

:) Kan tillägga angående LED UV-C, mitt första kar ett JAD (Clownhotell) på 128L, där ingick ett UV-C i paketet och det var på 3W LED, en liten rund sak 5x2cm som satt på slangen till returen som pumpade 1200L/h, då kan jag säga direkt att den gjorde inte mycket nytta mer för syn skull hehe:)

Hade en sån fungerat på riktigt så hade alla haft en sån, grymt liten och smidigt men totalt värdelös enligt min åsikt;)

Inte nog med det så gick den sönder efter en kort tid... kanondiod antagligen hehe

Bör också tillägga att JAD 128L annars är ett väldigt trevligt kar, grymt smidigt med inbyggd sump och allt är dolt under locket... just UV-C kanske inte var det bästa men man kan inte få allt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...