pegekin Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Ligger på just över 500 i Ca. Skadligt? Hur få ner det? Mg är i stället allt för lågt ca: 1100 Citera
krille 55 Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Det är ingen fara. Jag hade 560 i Ca när jag startade mitt nya pga höga värden i saltet. Höj mg till rätt nivå och mät igen. Ca förbrukas så det kommer att sjunka efterhand. Du behöver inte göra nåt för att sänka det. Citera
freguz Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Jag hade 550-600 ett tag, hände väl inget särskilt men jag hade väl inga svårt SPS:er då direkt. Jag tror du kan avvakta och vänta ut sänkningen som sker genom förbrukningen. Citera
DaTrucka Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Är nog ingen direkt fara, det är mer allvarligt om värdena åker jojo.Börja med att jaga upp Mg till minst 1200, helst 1300-1400, man kan på ett ungefär säga att magnesiumet styr buffringsförmågan av vattnet, så den är ganska viktig.Dubbelkolla testerna så dom verkligen stämmer överens med verkligheten, väldigt ofta har det visat sig att det är testerna det är fel på och man buffrat och varit orolig helt i onödan. Citera
Danne Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Låter märkligt med så högt Ca med tanke att mg är så pass lågt. Vad mäter du med, samt hur gamla är testerna? Citera
pegekin Postat 21 februari 2013 Författare Postat 21 februari 2013 Låter märkligt med så högt Ca med tanke att mg är så pass lågt. Vad mäter du med, samt hur gamla är testerna?Ca Hanna Checker Mg Jbl Citera
hansson_1985 Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Jag skulle inte lita på Jbl.. Har hört att det är bättre att gissa vad man har en att mäta med Jbl! Citera
Danne Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Ca Hanna Checker Mg JblDå är nog ditt Mg inte så lågt i verkligheten Har inte testat jbl mg-test men har också läst här att det inte är speciellt pålitligt. Det är i mitt tycke bara köra vidare så länge allt ser ut att må bra. Har själv legat nära 500 i Ca och inga koraller har då sett ut att bry sig nämnvärt iaf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.