Gå till innehåll

Smygplanering 250L


jojje81

Rekommenderade inlägg

Har hamnat i saltträsket och har nu ett sötvattenskar på 250L som kommer konverteras till salt men behöver lite hjälp med planeringen. Har tänkt att kunna köra LPS och SPS

Det lilla som finns idag är karet med en rockzolid bakgrund och en skummare (red sea c-skim 1800) och doppvärmare + ett 100L kar som är tänkt att bli sump.

Första frågan, skummaren jag har är ju rätt stor, kan man ha för stor skummare?

Belysning jag kollat på är ett led kit från aquastyleonline.com http://www.aquastyleonline.com/products/72--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html är det för lite ljus?

Sen är frågan hur jag ska göra med bakgrunden som sitter i, skulle nämligen helst låta den sitta kvar. Vad är anledningen till att ingen har 3D bakgrund? bara att det tar utrymme eller nåt annat?

Börjar med dom frågorna och slänger ut fler om/när jag fått lite svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med lite svar. Ska absolut lägga upp bilder när bygget kommer igång men kommer nog dröja en stund (därav Smygplanering :P) fas ett är att efterhand köpa in utrustning och kommer nog bli en hel del begagnat då ett ledord för detta kar är budget :)

Refugium är ett bra tips och det kommer det mest troligt bli för det borde väl rymmas i en 100 liters sump?

På tal om sumpen, kan man bygga väggar i plexiglas eller bör man använda glas?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Full förståelse för tidsaspekten.

går som sagt själv i dessa tankar och letar efter ett kar. Vill hitta det perfekta karet i rätt storlek innan jag sätter igång med resterande och precis som du försöker jag i den mån det går hitta allt på begagnat, men märker jag att det inte går får jag gå på nytt.

Tålamod är tydligen A & O inom saltvatten, så lika bra och köra på det från början :):kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på det här med returpump och pvc rör, har försökt söka en del men inte riktigt hittat svar på mina frågor. Hur kraftig returpump behöver jag och vilken dimension på rören bör jag använda?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu gjort en ritning på förslag på hur sumpen ska se ut, ge gärna kritik. Akvariet som ska bli sump är 95x35x35 alltså ca 115L och det är gjort skalenligt på bilden. Fick tyvärr inte plats med ett fack för osmos då skummaren är så jäkla stor så får väl bli nånting utvändigt för osmos.

post-7267-14468928815156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...