Gå till innehåll

Att dela på euphyllia!


hagbard

Rekommenderade inlägg

En del huvuden slår ej ut!De ligger i skugga!

Om jag ska dela den hur går jag bäst till väga?

Klippa med tång? såg?

Sen hur göra med uppstått sår för att undvika infektioner?

täta klipp/såg ytan ?

Är det ett måste att alla huvuden ska ligga i ljus?...gör jag mer skada en nytta menar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

När jag delade på min euphylia klippte jag den med en tång. Jag klippte så långt från polyperna som var möjligt, sedan fick den ligga och slemma av sig lite innan jag satte fast fraggarna på stenar med cyanoakrylat. Vet inte om cyanoakrylatet gör någon direkt nytta vad gäller infektioner, men alla fraggarna är piggare och slår ut bättre än de gjorde innan.

Mvh Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! du råkade tappa den så var jobbet gjort!;)...har tittat lite på youtube förövrigt och där har jag sett:Bända med mejsel...såga med bandsåg(mini) även med drämmel..och med en tång..man får se till att inte komma för nära huvudet minst 3 cm?...men annars då?ska man låta det självläka eller ska man täcka snittytan med lim/epoxy mot en fraggsten menar är det ett måste?....annars kan man väl lägga stjälken i ett rör som passar i ett förborrat hål i någon sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

När jag delade på min euphylia klippte jag den med en tång. Jag klippte så långt från polyperna som var möjligt, sedan fick den ligga och slemma av sig lite innan jag satte fast fraggarna på stenar med cyanoakrylat. Vet inte om cyanoakrylatet gör någon direkt nytta vad gäller infektioner, men alla fraggarna är piggare och slår ut bättre än de gjorde innan.

Mvh Viktor

Tack för det!Vilken typ/märke av lim använde du exakt? kan jag köpa det på macken?vad jag sett på youtube så verkar de köpt det på just en mack..alltså inte på en svindyr saltvattensshop på nätet...vanligt superlim helt enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...