Gå till innehåll

sohal


Jocke

Rekommenderade inlägg

ska nog gå,tänk bara på att den är ganska tuff mot andra kirurger,det brukar rekomenderas att den släpps i sist av kirurgerna.har sjäv en ,otroligt trevlig o fartfylld fisk,tänk på att du troligen behöver uvc,eftersom dom är känsliga för parasiter.

lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glömde tilägga,dom ska ha mycket grönfoder,samt att jag ej håller med dimorb om att sohalen är okänslig mot prick svamp mm,jag anser att man bör ha uvc,när man har kirurger.men alla tycker vi olika,och har olika erfarenheter,men när jag köpt kirurger får dom nästan alltid svamp,troligen av stressen,men det försvinner efter någon vecka,jag matar även med en mix av räkor musslor nori ,med en tillsats av vitlök,vilket jag tror har en positiv effekt,när det gäller parasiter.tänk bara på att vill du ha flera olika kirurger,så köp dom först,sohalen sist ,den är tuff,men härlig och personlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge den inte blivit för stor funkar det,men sohal har ju lite "makrill-beteende ,så den kommer att behöva flytta så småningom!

Sohal är ju en tålig kirurg,men att prata om "nästan prick-resistent" och kirurger i samma mening tycker jag är lite mindre bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sohalen är en tuff och orädd fisk som inte blir stressad i första taget. Min blir inte ens rädd när jag stoppar ner händerna i akvariet, en sån fisk får inte prick så lätt. Men en dag så kom mina grabbar hem med nya ficklampor och de lös överallt och in i akvariet och då blev Sohalen rädd. Det oturliga var att den stod på grunt vatten bland Acroporor, då den fösökte fly udan så fastnar den på en av dem, men den har så fart så Acroporan går sönder och den får ett hål i magen med en rispa. Men den tvekar aldrig att äta mat och humöret är helt oförändrat. Efter några dagar så har skinslamsorna försvunnit och efter en vecka så ser man inget av skadan. Det kan man väl kalla en tålig fisk. Min brukar föresten läxa upp min Hawaiensis med att simma ovanför den och slå ner med sjärten över Hawaiensis ryggfena och snitta upp den med skalpellen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en Leucosternon som igår varit i knivslagsmål med en flavacens och en liten bit av kniven sitter tydligen kvar i såret på Leucosternonen men det ser redan bättre ut på en dag så det är nog som du skriver, inget att bry sig om.

det är nog mer stressande att börja jaga den och håva uppden och försöka behandla på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sohalen är en tuff och orädd fisk som inte blir stressad i första taget. Min blir inte ens rädd när jag stoppar ner händerna i akvariet, en sån fisk får inte prick så lätt. Men en dag så kom mina grabbar hem med nya ficklampor och de lös överallt och in i akvariet och då blev Sohalen rädd. Det oturliga var att den stod på grunt vatten bland Acroporor, då den fösökte fly udan så fastnar den på en av dem, men den har så fart så Acroporan går sönder och den får ett hål i magen med en rispa. Men den tvekar aldrig att äta mat och humöret är helt oförändrat. Efter några dagar så har skinslamsorna försvunnit och efter en vecka så ser man inget av skadan. Det kan man väl kalla en tålig fisk. Min brukar föresten läxa upp min Hawaiensis med att simma ovanför den och slå ner med sjärten över Hawaiensis ryggfena och snitta upp den med skalpellen.

/Janne

ja det är verkligen en tuffing,men helt klart bland mina favoriter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...