Jocke Postat 25 juni 2005 Dela Postat 25 juni 2005 Tjenare!Kan man ha en sohal i ett Kar som är 130*60*60?.Eller är det för litet?.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 25 juni 2005 Dela Postat 25 juni 2005 Går går det nog, men jag antar att den trivs bäst när akvariumet är längre än så då den kan "sträcka ut sig" mer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 25 juni 2005 Dela Postat 25 juni 2005 ska nog gå,tänk bara på att den är ganska tuff mot andra kirurger,det brukar rekomenderas att den släpps i sist av kirurgerna.har sjäv en ,otroligt trevlig o fartfylld fisk,tänk på att du troligen behöver uvc,eftersom dom är känsliga för parasiter.lycka till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 25 juni 2005 Dela Postat 25 juni 2005 Sohal är inte känslig de är bland de tåligaste saltvattensfiskarna och nästintill prick resistenta.Däremot är de extra aggressiva. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 25 juni 2005 Författare Dela Postat 25 juni 2005 Crille vad har du mer för fisk i ditt kar?.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 26 juni 2005 Dela Postat 26 juni 2005 gul kirurg clowner salaris chromis en grön gylta Nemateleotris magnifica Valenciennea strigata räkor sniglar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 26 juni 2005 Dela Postat 26 juni 2005 glömde tilägga,dom ska ha mycket grönfoder,samt att jag ej håller med dimorb om att sohalen är okänslig mot prick svamp mm,jag anser att man bör ha uvc,när man har kirurger.men alla tycker vi olika,och har olika erfarenheter,men när jag köpt kirurger får dom nästan alltid svamp,troligen av stressen,men det försvinner efter någon vecka,jag matar även med en mix av räkor musslor nori ,med en tillsats av vitlök,vilket jag tror har en positiv effekt,när det gäller parasiter.tänk bara på att vill du ha flera olika kirurger,så köp dom först,sohalen sist ,den är tuff,men härlig och personlig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 Så länge den inte blivit för stor funkar det,men sohal har ju lite "makrill-beteende ,så den kommer att behöva flytta så småningom!Sohal är ju en tålig kirurg,men att prata om "nästan prick-resistent" och kirurger i samma mening tycker jag är lite mindre bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 nästan förekom i den meningen också.Nästan betyder inte att det är så utan en åsikt som jag förmedlar utifrån mig själv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 Sohalen är en tuff och orädd fisk som inte blir stressad i första taget. Min blir inte ens rädd när jag stoppar ner händerna i akvariet, en sån fisk får inte prick så lätt. Men en dag så kom mina grabbar hem med nya ficklampor och de lös överallt och in i akvariet och då blev Sohalen rädd. Det oturliga var att den stod på grunt vatten bland Acroporor, då den fösökte fly udan så fastnar den på en av dem, men den har så fart så Acroporan går sönder och den får ett hål i magen med en rispa. Men den tvekar aldrig att äta mat och humöret är helt oförändrat. Efter några dagar så har skinslamsorna försvunnit och efter en vecka så ser man inget av skadan. Det kan man väl kalla en tålig fisk. Min brukar föresten läxa upp min Hawaiensis med att simma ovanför den och slå ner med sjärten över Hawaiensis ryggfena och snitta upp den med skalpellen./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nito Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 jag har en Leucosternon som igår varit i knivslagsmål med en flavacens och en liten bit av kniven sitter tydligen kvar i såret på Leucosternonen men det ser redan bättre ut på en dag så det är nog som du skriver, inget att bry sig om.det är nog mer stressande att börja jaga den och håva uppden och försöka behandla på något sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 Sohalen är en tuff och orädd fisk som inte blir stressad i första taget. Min blir inte ens rädd när jag stoppar ner händerna i akvariet, en sån fisk får inte prick så lätt. Men en dag så kom mina grabbar hem med nya ficklampor och de lös överallt och in i akvariet och då blev Sohalen rädd. Det oturliga var att den stod på grunt vatten bland Acroporor, då den fösökte fly udan så fastnar den på en av dem, men den har så fart så Acroporan går sönder och den får ett hål i magen med en rispa. Men den tvekar aldrig att äta mat och humöret är helt oförändrat. Efter några dagar så har skinslamsorna försvunnit och efter en vecka så ser man inget av skadan. Det kan man väl kalla en tålig fisk. Min brukar föresten läxa upp min Hawaiensis med att simma ovanför den och slå ner med sjärten över Hawaiensis ryggfena och snitta upp den med skalpellen./Janneja det är verkligen en tuffing,men helt klart bland mina favoriter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 Min behövde inte ens sträcka på sig de andra kirurgerna simmade iväg ändå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.