Gå till innehåll

Funderingar till start av salt


Gilderon

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte kolla lite om någon kan ge råd kring följande kar:

JAD80 liters, PL rör 24W, en fläkt, med bio-innerfilter och returpump.

Det är ett akvariumpaket jag stött på.

Min tanke är att ha fisk ock korall..... vill börja i mindre skala för att få kunskap å erfarenhet...

Är det något att skaffa??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till salt träsket! börja kolla på större akvarium 130liter och uppåt. Jag själv kör ett JAD58 liter, när jag köpte det ville jag ha större efter bara någon månad och nu håller jag på med ett 450L. det du kommer lägga ut på det akvarium paketet kan du få ett bra beg kar för

mvh jowa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset är bedrövligt, 24W stavlampa är ingen höjdarbelysning för ett 80 liters akvarium. Det är få koraller som kommer trivas ordentligt under det ljuset även om en del kan överleva. Det följer inte med någon skummare heller vilket de flesta kommer rekommendera och jag tror filtret är i underkant med. Jag tror nästan du kan plocka ihop ett eget paket billigare som har vad du behöver.

Det du får är ju bara ett akvarium, en svag pump, lite filtermaterial och en svag lampa. Av inte jättegod kvalitet på något heller :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken typ av korall? orginalet klarar mjukisar ock natt koraller vissa LPS En led ramp skulle jag räkna in i priset någon extra pump men som start är JAD orginal bra och mjukisar är bra att starta med. Lätt enkelt = roligt som leder till storre kar och fast i träsket :)

Kolla annars på egen lösning en kub eller liknande större kar har större marginaler "lättare" större val möjligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej..har ingen uppfattning ännu om varken korall eller fisk men det ska vara anpassat till storleken som jag tänkt..alltså ung. 80-100 liter.

Kanske någon här som kan ge tips om kar, teknik, fisk å korall...i eller runt den storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om du inte kan hitta ett begagnat RSM 130, då får du en större volym som kan ge dig större möjligheter vad gäller val av fisk, du får ett väl beprövat och använt system av många akvarister här som kan ge dig hjälp och feedback ifall du stöter på några bekymmer, du får en klart bättre belysning som räcker längre, och suger/behovet av ett större kar kommer att dröja lite längre, så du kan köra det lite längre utan att behöva riva det innan det blivit en väl inkört litet ekosystem. :)

Små kar på runt 60 liter är iofs inget fel att börja på, men ger ofta mersmak på större direkt.

Börja med att kika på vilket levande du vill ha, och sen anpassar du karet du väljer där efter. Det vore ju lite trist om du köper ett ar på 60 liter och upptäcker att de fiskar du vill ha tex kräver minst 100 liter. :)

Vilket du än väljer så finns hjälpen här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...