Beppe Postat 25 juni 2005 Postat 25 juni 2005 När jag kom hem idag efter att varit borta över midsommar, så fick jag en otrevlig överraskning när jag såg att min stora Acropora blivit helt vit på halva sidan. Detta har kommit plötsligt utan förvarning. Det jag kom att tänka på först var temperaturen, men den var normal. Alla andra värden är också ok. Någon som har en aning vad det kan vara? Citera
joney Postat 25 juni 2005 Postat 25 juni 2005 RTN (sök på rc efter mer) jag skulle råda dig att fragga ner den så fort som möjligt..mvh Citera
Beppe Postat 25 juni 2005 Författare Postat 25 juni 2005 RTN kan det mycket väl vara. Jag blev dock lite konfunderad när jag såg mina blå frökenfiskar nafsa vid kanten mellan blekt och oblekt vävnad. Dessa frökenfiskar vet jag inte namnet på men de liknar "blå djävul" i färgen förutom att dessa har gula band på rygg o mage. De har gått i mitt kar cirka ett halvår och har inte varit till problem innan. Om det är fiskarna som är orsaken så tycker jag det är konstigt att de äter så jämt (rad efter rad) Citera
Beppe Postat 1 juli 2005 Författare Postat 1 juli 2005 Fraggade av den i fyra delar... alla utom en har dött. Den som är över kommer nog inte att leva så länge till eftersom har börjat vitna i ena änden Citera
wrang Postat 1 juli 2005 Postat 1 juli 2005 Vad hadde du för temp i karet då detta hände??mer fakta om RTNhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6988&highlight=RapidStenkoraller og STN, RTN, blegning.....RTN - Rapid Tissue NecrosisRTN?? Citera
aerie Postat 1 juli 2005 Postat 1 juli 2005 Kapade du av dem en bit in på det oskadade området? Märkte det på min acro att om jag var lite för nära kanten så tog sig infektionen igen. Citera
Beppe Postat 1 juli 2005 Författare Postat 1 juli 2005 Vad hadde du för temp i karet då detta hände??mer fakta om RTNhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6988&highlight=RapidStenkoraller og STN, RTN, blegning.....RTN - Rapid Tissue NecrosisRTN??25 grader var det i karet precis som vanligt. KH 9Kalcium 410salthalt 1,024PH 8,2Nitrat 0Fosfat 0 Citera
Beppe Postat 1 juli 2005 Författare Postat 1 juli 2005 Kapade du av dem en bit in på det oskadade området? Märkte det på min acro att om jag var lite för nära kanten så tog sig infektionen igen.Jag delade alla delar jag kunde. Inga synliga skador fanns på fraggarna från början. Den sista fraggen som började blekna, trodde jag att jag skulle klara eftersom den inte visade några tecken att vitna förren idag...långt efter de andra Citera
Beppe Postat 1 juli 2005 Författare Postat 1 juli 2005 Jag har fraggat av denna kolonien innan infektionen ock det exemplaret ser ut att må bra än så länge... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.