Gå till innehåll

Hjälp, bleknande Acropora


Beppe

Rekommenderade inlägg

När jag kom hem idag efter att varit borta över midsommar, så fick jag en otrevlig överraskning när jag såg att min stora Acropora blivit helt vit på halva sidan. Detta har kommit plötsligt utan förvarning. Det jag kom att tänka på först var temperaturen, men den var normal. Alla andra värden är också ok. Någon som har en aning vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RTN kan det mycket väl vara. Jag blev dock lite konfunderad när jag såg mina blå frökenfiskar nafsa vid kanten mellan blekt och oblekt vävnad. Dessa frökenfiskar vet jag inte namnet på men de liknar "blå djävul" i färgen förutom att dessa har gula band på rygg o mage. De har gått i mitt kar cirka ett halvår och har inte varit till problem innan. Om det är fiskarna som är orsaken så tycker jag det är konstigt att de äter så jämt (rad efter rad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapade du av dem en bit in på det oskadade området? Märkte det på min acro att om jag var lite för nära kanten så tog sig infektionen igen.

Jag delade alla delar jag kunde. Inga synliga skador fanns på fraggarna från början. Den sista fraggen som började blekna, trodde jag att jag skulle klara eftersom den inte visade några tecken att vitna förren idag...långt efter de andra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...