Gå till innehåll

Jag har algproblem i mitt juwel vision 260L :( kan någon hjälpa mig med det !!!


rezaheidari

Rekommenderade inlägg

Hej jag är en nybörjare på saltvatten och därför har jag alg och oklar vatten i mitt kar och vet inte hur ska jag lösa problemet ? har ni någon lösning eller förslag?

Mitt kar är Juwel vision 260L,skimmer juwel 3.0 ,20 kg Lsten,2 Clownfiskar och 1 sjöstjärna.

Tack på förhand för svar.

post-7150-14468928665965_thumb.jpg

post-7150-14468928666185_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gjort några mätningar av några vattenvärden, och vad är de i så fall på just nu?

Jag är själv nybörjare men har brottat en tid med hög fosfatnivå, vilket jag mätte först när jag också fick väldigt mycket framförallt grönalger (på grus, tovor på LS och framförallt på glasrutorna så man fick skrapa minst en gång om dagen). Så har du inte gjort några vattentester än så gör det, bl.a. t.ex. fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser rätt illa ut, så det känns som om det är nåt mer grundläggande som är fel.

Du behöver fylla på med lite info om karet, annars är det bara grova gissningar.

-Hade du på full belysningstid direkt vid start(hur länge har du ljuset på överlag)?

-Har du osmos?

-Hur mycket och vad matar du med?

-Har du någon form av näringsbegränsning som remover eller kolkälla(inte svart kol dvs)?

-Hur sköter du karet, vattenbyten(hur mycket och frekvens).

-När började du få problem och hur gammalt är karet?

-Är stenen/sanden ny eller har du köpt begangnat?

-Har du tester så du kan bidra med lite värden som fosfat/nitrat salinitet osv?

-Tillsätter du nåt?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej NiXoN !!!

Svarte till dina frågor ;) :

1. Ja 12 timmar belysning per dag vid start av karet, visste inte att man skulle börja med en timme och öka mer varje dag.

2. Nej jag har ingen osom (vad gör osom) ?

3. jag slänger lite gran maten på vattensyta och det är en gång per dag

4. nej.

5. jag brukar rengöra filtret och skimmer en gång per vecka och byter 10 liter vatten per vecka

6. karet är typ 4 månader gammalt och fick algproblem efter ett och halv eller två månader efter start

7. Sten"20 Kg" sand "9 Kg" köpte de som ny.

8. jag har testat några gånger PH/Nitrat och Nitrite och de såg okej ut men inte något annat.

9. jag tillsatt "Easy- life Ph Buffer (KH)" en gång och en annan gång testade jag "waterlife 8.3 Buffer" efter vattenbyten.

men nu för tiden tillsätter jag inget bara byter 10 liter vatten per vecka

Tusen tack NiXoN, Wigge och MickeP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta om testerna och skriv upp dom här, och köp ett fosfattest och testa, skriv gärna också vilka märken du testar med och ska du köpa fosfat test så köp inte salifert eller jbl tester. Men eftersom du har alger är det sannolikt att du har fosfat och för att ta bort det är det bra att börja med ett stort vattenbyte för att försöka få bort det gröna och för att sänka värdena något och sen köpa ev någon fosfatremover av något slag. Men jag håller med NiXoN om att det är något mer grundläggande som är fel här och för att veta vad det är måste du besvara hans frågor så att man kan hjälpa dig mer för bara ett vattenbyte kommer nog inte hjälpa dig tror jag.

Edit: Du såg att du svarade på hans frågor nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos vatten är renat vatten från tungmetaller, silikater och fosfater osv från vårt kranvatten. En osmos ser ut såhär: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160. Du sätter ena ändan på kranen som går igenom filtret och gör rent vattnet.

12 timmars belysning låter mycket tycker jag, man brukar ha runt 8 timmar så jag hade börjat med att sänka belysningen. Men sen tycker jag det väldigt mycket ser ut som att algerna kommer från rutorna, brukar du göra rent dom något? Om inte skrapa rent rutorna från alger och gör ett stort vattenbyte är mitt tips tills vidare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare påpekats så är det snabbaste och enklaste att dra ner på belysningen, koraller klarar sig på 4 tim fullt ljus så börja där och gör sedan en ordentlig rengöring med ett STORT vattenbyte efteråt, funkar skummaren som den skall? hur har du det med cirkulationen i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tolkar det rätt så finns inga koraller som kräver ljus, vilket underlättar lite.

Du kan släcka ner så stannar algerna av och mörklägger du totalt med skynken i 3-5dagar så dör dom helt(detta kan dock kväva fiskarna då nedbrytningen av dött material orsakar syrebrist).

Dra husomhelst ner på belysningstiden...

För att förklara osmosen närmare så kan man säga att den ger dig ett stabilare vatten in, den tar bort nästan all näring och metaller/junk.

Ställer man 2 hinkar med vatten och osmosvatten bredvid varandra så framstår det vanliga vattnet lite gult/brunt fast man normalt tycker att det är helt klart.

(Osmos är inte ett måste men det underlättar.)

Du slipper ansamling av metaller och näring då du fyller på med sötvatten för det som dunstar(näring etc dunstar inte så det blir kvar).

Om det gör arbeten på vattenledningen och du inte vet om detta och tar vatten efter detta till karet så kan det ställa till det.

Om du byter 10 liter så blir det kring 4% i vattenbyte, vilket är för lite om du kör utan osmos(väldigt lite även med osmos).

Man brukar rekommendera ca 10% vattenbyte i veckan och om man har strul så kan man köra en hel del mer.

Kan du få till det med större byten så vore det bra, då får du ut en del av eländet du har i vattnet.

Skulle du mäta fosfat idag så skulle värdena troligtvis vara rätt bra, det mesta sitter i algerna nu.

Frågan är lite hur ditt kranvatten ser ut.

Det jag undrar över är salinitet(salthalt) och om du har möjlighet o få hjälp med att testa ditt vatten ordentligt(kran och akvarie).

Matning är en knepig fråga, jag har hjälpt till i en butik och lärt mig att "lite gran" kan vara allt från några flingor till nog för att mätta en katt.

Fiskar klarar sig på väldigt lite utan att svälta eller minska i kroppsvolym(lite som en annan känns det ibland).

Ett par små clowner klarar sig nästa på att du visar matburken för dom så ta de lugnt med maten.

Så lite basic tipps att börjas med.

-Reducera ljuset till dom timmar du vill titta på karet(dvs kring 4 h på kvällen).

-Börja byta vatten(få stora byten ger mer verkan än många små med samma totalvolym).

-Få lite koll på vattenvärden.

-Fosfatremover(järnbaserat som du lägger i en liten påse i filterhuset) Triton har en prisvärd variant från Faunamarine(detta är dock för underhåll inte som problemlösare i sig).

-Handlar du så kan det vara bra med en bakterietillsats, att vattnet är grumligt och eländigt kan bero på algblommning men även att karet är ur balans.

-Sug ut alger då du byter vatten, bind fast en billig(hård) tandborste vid slangens inlopp så kan du gnugga lite på dom värsta fläckarna.

Börjar vattnet klarna och se bättre ut så kan du prova med lite algätare, ingen kirurg eller annan stor rackare utan små varianter som salarias eller snäckor.

Du gör dock bäst i att prova med ett par snäckor först ifall det fugerar(koppa in dom väldigt försiktigt), dom är känsliga för låg salthalt och metaller.

Kan du få bättre bilder på algerna så vore det bra, just nu så ser det mer ut som en phytoplanktonodling på bilderna och jag har lite svårt att bedöma vad det är och hur illa.

Är det bara/mest pelagiska alger så kan man i bästa fall filtrera ut en heldel av dom (biomassan).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag tänker på som kanske inte har med detta att gör är att jag tycker du har lite lite LS i det karet , sen säger du att du rengör filtret och skummaren en gång i veckan? Då kör du med orginal filtret i? Hur rengör du dessa filtren? Och som föregående sa jag hade nog bytat ca 25-30 L i veckan. Jag körde fosfat remover i mitt filter hus till orginal pumpen. Men ja fler mätvärde hade varit lättare. Ok ph värde vad är det du har då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wigge: Jag tror inte problemet ligger vid maten han matar redan lite en gång om dagen. Dom flesta matar betydligt mer och får inte såna här problem med eller utan någon remover till fosfat eller nitrat.
ok sry :o
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I första hand ska jag dra ner belysningstiden från 12 till 4 timmar per dag och visa matburken till clownfiskar varje dag XD men ska mata de varanan dag :) .

Nästa steg är att 30L vattenbyte per vecka, sen ska man handla de hära

Jag har två cirkulationpumpar på varsin sida.

(Fauna Marin - Ultra-Phos 500ml) http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1044 stämmer det här Fosfatremover eller ?

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: DialogTitle] ( Aquarium System Biodegrader 250 ml ) http://www.pwss.se/product.php?productid=2972&cat=763&page=1 är den bra bakterikultur?

(Sera PO4 test) http://www.pwss.se/product.php?productid=759&cat=493&page=1

Om vatten börjar bli klarare så ska jag testa vattnet med Sera PO4/PH/Nitrat och nitrite.

Vilka tester bör man göra och hur oftas ?

Är Sera testter bra ?

När ska man tillsätta bakterikultur ?

Hur Fosfatremover användas ?

Ska ta flera bilder på alger så ser du bättre NiXon !!!

Tack för hjälpen MarinaS,Howkmoon, Manks,Wigge och Speciellt NiXoN

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör satsa på de beprövade för saltvatten. lite dyrare, hanna phospat-testmätare. Annars de från Salifert. vad jag har förstått är det i stort bara dessa två som fungerar i saltvärden.

Angående din cirkulation, hur starka pumpar är det du har? man kan ju ha 2 pyttepyttesvaga och då hjälper inte det att det är två, så vilken styrka du har vore bra att veta.

(har dessutom glömt säga, välkommen till guiden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks har helt rätt, beprövade saltvattenstest är att föredra då JBL/Tetra/Sera gör primärt sötvattensprylar och deras tester har ibland väldigt svajig kvalitet.

Salifert´s test är dom som ger mest per krona, dock så är dom billiga fosfatesten som saliferts väldigt optimistiska.

En fråga jag dumt nog glömt är vad du vill göra med karet, eller närmare sagt hur vill du det skall se ut och vilka invånare har du tänkt dig?

Detta styr rätt mycket vilka tester du bör skaffa och om det behövs annan utrustning.

Men nåt som är bra oavsett är en refraktometer, http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=655

Dom är mer pålitliga än vipparmsmätare och stabilitet är grunden för ett fungerande saltkar.

Bakterier...

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1557

Tillsätt bakterier efter vattenbyten och vill du vara extra snäll mot bakterierna så låter du skummaren vara av ett par timmar efteråt så dom inte skummas ut direkt.

Då har dom ett lite bättre läge att etablera sig i karet(pumparna skall vara på).

Removern du tittade på är en snabbverkande variant, funkar när man behöver få ner värdena akut men järnbaserad är lättare i längden.

Den brukar hålla sig i nån månad medan alun kan bli mättad på nån vecka.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1312

Det finns en kort beskrivning på butikens sida på hur du använder remover.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ska börja med de som är tåliga fiskar eller koraller ?

Vill helst börja med fiskar sen vill jag ha koraller i karet också. hur många fiskar kan jag ha i mitt kar 260 L ?

finns det någon svensk hemsida som informera om saltvattenfiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk är i grunden det som är enkelt(med undantag), koraller ställer mycket mer krav på vattenvärden, utrustning och skötsel.

Antal fisk går inte att säga, det kan bli max-belastat med en eller med 30 fiskar beroende på storlek och vad dom äter och hur mycket.

Medan du håller på o får ordning på karet så kan du ta tillfället i akt och läsa på om det du behöver veta för att göra bra beslut om inköp och typ av akvarium.

Mitt första förslag är "saltvattenskemi för dummies" som finns under artiklar, den ger dig lite grunder utan att blir alltför ingående.

Skall du ha koraller så bör du ha koll på salthalten Kh Ca Mg & fosfat, vad det handlar om hittar du i artikeln ;)

När det kommer till fisk så kan du kolla på Reeflex, finns på snabblänkar.

Tänk dock på att saltvattensfisk inte alltid kommer så bra överense och vissa arter kan bli otroligt destruktiva(många av dom ser harmlösa ut).

Läs först, handla sen.

Saltvatten är ett maratonlopp, det handlar om att se saker långsiktigt och planera i förväg.

Att reagera efter nåt har gått fel brukar kosta mer i tid och arbete än om man läst sina läxor och är lite förbered.

Det finns en nybörjarbok som kan vara pedagogisk för dig, http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1428

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men får jag fråga varför han bara ska mata varannan dag? Dom flesta matar ju betydligt mer så maten kan väl ändå inte vara problemet såvida han faktiskt matar lite? Fiskar i naturen jagar efter mat i princip hela tiden flera gånger om dagen beroende på vad för slags art det är, men just äta vet man att det är just ett utav de sakerna fiskar gör mest. Nu säger jag inte att han ska mata flera gånger om dagen och mycket eftersom han faktiskt har fått någon slags algexplosion men är inte det bästa för fiskarna att de få mat iaf en gång per dag fast endast så mycket som fiskarna får i sig och inte mer? (Jag är ute efter konstruktiv kritik, om jag har fel vill jag gärna veta varför han inte kan mata varje dag).

Och wigge: Jag ville inte trampa dig på tårna, det var mer en diskussionsfråga eftersom jag tror olika, jag ville ha svar på varför du tyckte så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...