Jaken Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Hej på er.Har aldrig själv haft en ricordea Yuma men flera gånger dreglat över otroliga bilder på nätet. Vet att flera här på guiden köpt snygga ex som sedan smält bort oförklarligt.Efter att ha läst en del på nätet inser jag att Yuma är en ganska svår korall.Nedanstående tråd är väldigt intressant. Är det någon som har lyckats hålla Yuma?http://www.reef2reef.com/forums/corallimorpharians/41013-ricordea-yuma-care-trials-tribulations.html Citera
freddi36 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Just nu har jag 3-4st som ursprungligen kommer från en enda skiva. Sålde 2st i helgen, så den ensamma skivan jag köpte för ca ett år sen har minst givit 5-6st...Medium ljus och medium flöde. Citera
turboadde Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Tror svårighetsgraden har lite med färgen på dom att göra med. Vissa är jätte enkla medans vissa färger e snudd på omöjliga att hålla länge. Har lyckats jätte bra med flera stycken olika men har prövat ett par chockrosa ett par gånger och dom var totalt omöjliga för mig. Citera
freddi36 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Ja, mina "tråkigare" färgade, gråaktiga med orangea prickar, verkar va hur enkla som helst..Kan det ha med ljuset att göra? Dvs de mer udda färgerna kommer från platser där ljuset är på ett speciellt vis så dessa udda färger behövs för att få zooxen att trivas?(bara en tanke från en som inte kan alltför mycket ) Citera
Jaken Postat 8 mars 2013 Författare Postat 8 mars 2013 Bara för tydlighetens skulle så kan R. Yuma vara väldigt snarlika R. Florida.Jag är absolut ingen expert på att artbesämma, men det finns en hel del Florida som är snygga, det är inte sådana ni har?R. YumaR. Florida Citera
Ted Camenius Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Hurvida det är sant eller inte vet jag ej, men jag har hört att de gillar lite kallare vatten vilket kan förklara varför jag lyckats dåligt med yuma. Jag ca 27-28grader. Citera
Lasse Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Här är en yuma som blir snyggare och snyggare (det finns en grön variant bredvid också) men visst - de är svåra.Har flera varianter men ibland funkar de - och iblan inteMVH Lasse Citera
freddi36 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Japp, är säker på att det är R yuma jag har. Teorin med kallare vatten kanske kan stämma, jag har 24° i min burk Citera
NiXoN Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Jag har förlorat en Yuma, det var en knall orange/röd variant som plötsligt bara gav upp och det verkar vara den känsligaste varianten vad jag kunnat läsa mig till.Sen har jag en rosa/lime blandning som verkar trivas bra hos mig men dom fraggar jag gjort mig av med har inte lyckats så bra hos folk.Inga problem med temp dock (runt 26)...//NiXoN Citera
Jaken Postat 8 mars 2013 Författare Postat 8 mars 2013 Ni som har dom och lyckas, hur har ni placerat som ljus och flödesmässigt i era kar? Citera
NiXoN Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Verkar inte vara så mycket strul med flöde o ljus, för dom 3 andra färgvarianterna jag har.Har både högt o lågt på båda, den med rosa lime verkar dock föröka sig med mer ljus medan den bara står still i medium till lågt.//NiXoN Citera
rickard81 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Hade dessa i ett tidigare kar och av dessa fick jag säkert ett tjugotal nya av. Hade metallhalogenbelysning en 250w och fyra 39w t5 om jag minns rätt över ett 450l kar. Vad jag hade för flöde minns jag ej Citera
osby0479 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 [ATTACH=CONFIG]92579[/ATTACH]Hade dessa i ett tidigare kar och av dessa fick jag säkert ett tjugotal nya av. Hade metallhalogenbelysning en 250w och fyra 39w t5 om jag minns rätt över ett 450l kar. Vad jag hade för flöde minns jag ejSäker på att det inte är rhodactis? Citera
rickard81 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Säker på att det inte är rhodactis?Ja jag är säker Citera
Jaken Postat 8 mars 2013 Författare Postat 8 mars 2013 R. Yuma skall tydligen ha bubblor hela vägen upp på munnen. Yuma till vänster Florida till höger Citera
osby0479 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Ja jag är säkerOk, då hade jag nog minst 100 sådana i min tidigare kub, dom förökade sig som ogräs!! Citera
rickard81 Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Tog en snabb bild med mobilen på dessa som är sålda som Florida Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
NiXoN Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Tror din gula kan vara en Yuma, svårt att säga dock utan munnen eller storlek(Yuma kan bli rejält stora).Får se om jag kan få fram nån bild på mina, dom är lite dåligt placerade för fotografering.//NiXoN Citera
Lasse Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Min orange plockade jag själv upp ur en låda där det stod Manilla som avsändare på så jag vet att det inte är en florida. De har stått ganska strömt med ett PAR värde på ca 140 - 160. Vi får snart svaret om de vill ha bättre ljus eftersom mitt ombygge har nu ökat PAR värdet till ca 240 just där denna finns. Jag har haft andra som stått skuggigare som bara har växt upp - blivit jättefina för att sedan försvinna. Jag har en som jag misstänker är någon ricordeaform (med många bubblor) - stått rätt ljust och klarat sig bra. Nu står den ännu ljusare. De gröna som verkar vara något mellan rodactis och ricordea verkar också trivas ljust. Jag har flyttat en orange till mitt nano på 21 liter. Där har jag ett blåvitt ljus på ca 7 watt bara men den verkar bli fin men växer inte speciellt stort.Jag började för ngn månad sedan med en daglig tillsättning av jod och en av de slutsatser jag dragit är att bland annat de orange yumorna blir bättre.MVH LasseEdit 24,5 - till 26 grader Citera
Septimius Postat 9 mars 2013 Postat 9 mars 2013 Köpte en sten som nästan var täckt med yuma, av den gröna typen, med följde också en blå variant liknande de i inlägg 7. De gröna har nu nästan tagit över hela vänstra sidan av burken och börjar ta dö på närliggande SPS:er. När de blir för trångt släpper de och koloniserar på så vis andra delar av akvariet. Citera
osby0479 Postat 9 mars 2013 Postat 9 mars 2013 Vill fortfarande envisas om att det inte är Yuma utan rhodactis!! Citera
Lasse Postat 9 mars 2013 Postat 9 mars 2013 Köpte en sten som nästan var täckt med yuma, av den gröna typen, med följde också en blå variant liknande de i inlägg 7. De gröna har nu nästan tagit över hela vänstra sidan av burken och börjar ta dö på närliggande SPS:er. När de blir för trångt släpper de och koloniserar på så vis andra delar av akvariet.[ATTACH=CONFIG]92582[/ATTACH]Kan du få en bild närmare tagenVill fortfarande envisas om att det inte är Yuma utan rhodactis!!På vilka grunder?MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.