Gå till innehåll

Closed loop cirkulation


metcrue

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har ett gigantiskt problem, jag måste fixa till cirkulation i mitt kar. Jag vill absolut inte använda mig av pumpar i karet, utan jag vill ha dem utanför. Jag vill ha flera utblås och vågsimulering, men jag vill inte borra. Jag skall se om jag kan ladda upp en skiss så ni ser bättre hur jag menar och varför. Ideèn går ut på att ha en pump på utsidan som står för cirkulationen(Red Dragon, Deltec, iwa...), men jag vet inte hur jag skall få till vågsimuleringen. Jag har funderat på att ha en elektronisk ventil, men den är ju så jä.. dyr, runt 6-7000:-. Någon som testat denna pryl http://www.oceansmotions.com/ ????(tack Wrang för tipset)

Är tacksam för alla funderingar och tankar, för det börjar bli tragligt nu, har tänk på detta i flera månader och kommer ingen stans.

MvH Daniel Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir en attans massa rördragningar både i karet och under. Om huvudpumpen lägger av så blir det inte så kul. Å andra sidan så är den typen av pumpar som mäts i hästkrafter några riktiga arbets hästar men ändå. Hur driftsäker är flödesväxlingen tro?

Än så länge är jag nog för flera pumpar i karet. Man kan ju alltid kamoflera dem med Riffkeramik el dyl så de stör lite mindre om man vill.

Många vill väl dessutom ha streamer modellens tryck och inte en ståle och det uppnår man inte med den här lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du skall skicka ett mail till Paul (OceanMotions.com) Han är jätte trevlig och har varit inne på detta forum tidigare och försökt svara på frågor om hans uppfinning.

Har för mig att det är på G med en 230V motor men visseligen så kostar ej en konverter så mycket idag.

Kör på en 4-Way ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,jag antar att du ska ha en sarg runt akvariet, det måste finnas något ställe för en pump en Laguna som pumpar 11600lh är 15x15x10cm,ha den i akvariet dra rör dragningen på sargen,antar att du ska ha 90böjar på ut blåsen, tillvärka ett spjäll använd CO 1rpm elmotor,det klarar du under 3000kr komplet med rör,.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jmaone - Det blir en massa rördragning, men jag tror inte jag kommer i från det. Jag skall bygga upp karet med två revpelare så jag kan inte gömma streamarna i stenen för då hamnar de i mitten. Plus att jag har ju min anemon som per garanti kommer att hamna i streamarna om jag sätter dem i karet. Men som du säger, den breda strömen som kommer från streamen är grymm, men men.

Wrang - Jag skall dra i väg ett mail till ocean motions, han snackade nått i ett forum att ett gäng jänkare hadde fått sina med fel motor, det vill säga 220 så det kanske finns hopp för oss europeèr.

Lejonkungen - Japp en sån kan man använda, men den kräver ju att man har flera pumpar om man vill ha varierat flöde från flera punkter i akvariet.

Stefan Molin - Japp, det blir sarg. Jag diskuterade den här ideèn med en kamrat i helgen, och den är inte helt dum. Får se om jag pallar med så här mycket DIY, jag är inte så händig. Ett problem är att karet är öppet så man ser ju allt man gör, så allt måste se så bra ut som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ej göra som en gjort innan kommer ej ihåg vart jag såg det men han hadde byggt en låda utav brödbackar och klätt in dessa med LS å satt en Stream pump där i. Men ja jag vet ju att anemoner är låååååååååång sega rackare så tro säkert att den på nått sätt ändå skulle komma in där man ej vill ha den ändå.

Säg till om du behöver en hjälpande hand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på detta med, att ta ett kraftigt pvc rör som man kapar utlopp i och stoppar ner streamen där. Problemet är att komma åt så man kan göra rent. Sedan kommer toppen på revet att vara som en platå med koraller, vilket gör att denna måste flyttas varje gång man skall ner och greja i röret.

Du får ta och titta förbi en dag Wrang så kanske du kan komma på nått, för snart börjar det bli kaos. Har för övrigt fått mina överrinnings boxar så nu är det bara sump och Cirkulation kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan kommer toppen på revet att vara som en platå med koraller, vilket gör att denna måste flyttas varje gång man skall ner och greja i röret.

Du får ta och titta förbi en dag Wrang så kanske du kan komma på nått, för snart börjar det bli kaos. Har för övrigt fått mina överrinnings boxar så nu är det bara sump och Cirkulation kvar.

ja vad gör man inte för sitt akvarium. Began hadde fina platta LS hemma så perfekt för en bottenplatta för dina koraller.

Kaos hadde jag det hemma nu då jag flyttade över allt till mitt Percula kar men nu é det klart:smiley17:

Blir bra detta här skall fota mer då jag väntar på posten å min nya kamera :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall köpa runt 100 kg Ls till har väll en 80-90 kg hemma, platta stenar är grymmt att bygga med. Så du har flyttat över till perculat, fan Wrang du byter ju kar lika ofta som jag nu för tiden;). Skall också skaffa mig en kamera så jag kan ta lite bilder.

Skall plugga på lite mer om cirkulation, hadde jag läst så här mycket i skolan hadde jag varit proffesor i stället för 120p beteendevetenskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...