Gå till innehåll

Frågor till Er som har lång erfarenhet av clownfisk.


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Jo,

Jag önskar komma i kontakt med akvarister som antingen haft/har ett stort intresse för clownfisk eller helt enkelt haft clownfisk under en längre tid (åtminstone ett par år). Gärna odlare, eller någon som försökt sig på odling, men alla som har hyfsat lång erfarenhet är välkomna...

Arterna jag är intresserad av är de i handeln vanligast förekommande, såsom (men även andra) A. ocellaris, A. percula, A. frenatus, A. clarkii.

Har Ni lite tid över och fått intresset väckt av ovan nämnda, så PM:a gärna!!!

Mvh,

Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller att vi kapar tråden och kör på med clown frågor. :D Min hona är över 11år gammal och hanen över 7år och leker frikvent. Dock så har jag valt att ej avla vidare på henne. Då jag fått fram yngel med ett fel på undre käken "läppen". Tror detta är något genetiskt fel va tror ni kan det vara foder ?

Vill ju inte byta ut hanen heller dom är ju gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, menade inte att blåsa upp och skjuta i sank. Var ute efter vissa specifika saker och fick tag på dem, och eftersom det inte skrevs i själva tråden så trodde jag det var sak samma :smiley9:. Om det resulterar i nåt bra kan jag ju posta det här på SG vid tillfälle :smiley20:.

Eller att vi kapar tråden och kör på med clown frågor. :D Min hona är över 11år gammal och hanen över 7år och leker frikvent. Dock så har jag valt att ej avla vidare på henne. Då jag fått fram yngel med ett fel på undre käken "läppen". Tror detta är något genetiskt fel va tror ni kan det vara foder ?

Vill ju inte byta ut hanen heller dom är ju gamla.

Va där det för clownart du odlat på? Har de alltid genererat yngel med detta fel? VF eller odlade från början? Det kan ju vara hanens "fel" oxå...;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va där det för clownart du odlat på? Har de alltid genererat yngel med detta fel? VF eller odlade från början? Det kan ju vara hanens "fel" oxå...;)

Det är väl aldrig killens fel? ;)

Om alla har samma defekta underkäka låter det väl som att de inte tillhör gen-polens rolls-royce

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Percula tror dem är VF hona + hane. För 7 år sedan byttes hanen ut till en ny då den förra hamnat i ett sprintlerfilter. Dem har levererat ett antal kullar några yngel har varit bra men många har haft detta estetiska fel. Med förra hanen vart det väldigt få överlevande yngel och detta fel fans på några yngel då med.

Hur länge är clowner fertila någon som vet det ? Tänkte om det skulle vara värt att byta ut hanen?

Ska troligen köpa in 1+1 av snowflake och ha i nya karet men enu kostar dem lite för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl aldrig killens fel? ;)

Om alla har samma defekta underkäka låter det väl som att de inte tillhör gen-polens rolls-royce

Hehehehe klart den inte är :P men denna brutta har ju haft en kille innan med så det talat väl för att det är något fel på damen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Percula tror dem är VF hona + hane. För 7 år sedan byttes hanen ut till en ny då den förra hamnat i ett sprintlerfilter. Dem har levererat ett antal kullar några yngel har varit bra men många har haft detta estetiska fel. Med förra hanen vart det väldigt få överlevande yngel och detta fel fans på några yngel då med.

Hur länge är clowner fertila någon som vet det ? Tänkte om det skulle vara värt att byta ut hanen?

Ska troligen köpa in 1+1 av snowflake och ha i nya karet men enu kostar dem lite för mycket.

Tror du dom kommer att bli billigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp alla morpher blir billigare ju vanligare dem blir. Har odlat ormar väldigt länge får man fram något nytt så är det ca 100k/st första kullen 2a 50k/st osv. Så helt övertygad se bara på perculan den kan man nu köpa i butik för 150kr för 5 är sedan låg dem på ca 400kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl aldrig killens fel? ;)

Om alla har samma defekta underkäka låter det väl som att de inte tillhör gen-polens rolls-royce

Behöver inte alls ha med gener att göra. Rätt foder under de första levnadsdagarna är extremt viktigt. Pseudochromis spp. kan t.ex få helt krökta ryggar vid brist på viss fettsyra. Men visst, knasiga käkar om man gör allt rätt är ju inte så bra.

Det är Percula tror dem är VF hona + hane. För 7 år sedan byttes hanen ut till en ny då den förra hamnat i ett sprintlerfilter. Dem har levererat ett antal kullar några yngel har varit bra men många har haft detta estetiska fel. Med förra hanen vart det väldigt få överlevande yngel och detta fel fans på några yngel då med.

Hur länge är clowner fertila någon som vet det ? Tänkte om det skulle vara värt att byta ut hanen?

Ska troligen köpa in 1+1 av snowflake och ha i nya karet men enu kostar dem lite för mycket.

Mitt tips är att scanna MOFIB-trådar efter tips om Du vill dra upp dem. Det KAN ju vara omständigheter andra än genetiska. Tror de flesta fiskar är fertila tills de kastar in...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man vill ha yngel :) har ju fått yngel på rätt många olika saltfiskar. Dock va väl Synchiropus splendidus mäst utmanande hitentills bara 1 yngel klarade sig på 10 lekar. Lättast va Pterapogon kauderni.

Så clownerna ska väl få en chans till. Jag brukar ge paret lite torsk innan lek.. Jag har fött upp fina ungel på andra par av clakii, percula samt epigrammata. Så rätt borde jag göra men man vet ju aldrig. Måste få till lite fler kar först bara är ju ingen brådis en. Ska ju in med ny burk snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller att vi kapar tråden och kör på med clown frågor. :D Min hona är över 11år gammal och hanen över 7år och leker frikvent. Dock så har jag valt att ej avla vidare på henne. Då jag fått fram yngel med ett fel på undre käken "läppen". Tror detta är något genetiskt fel va tror ni kan det vara foder ?

Vill ju inte byta ut hanen heller dom är ju gamla.

Den defekten du nämner, har den likheter med den defekt som syns på denna bild?

post-2676-14468928844162_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den defekten du nämner, har den likheter med den defekt som syns på denna bild?

[ATTACH=CONFIG]93300[/ATTACH]

Japp det har den dock ej lika mycket och lite mer på mitten av underkäken. Men det är samma fel. Inga problem med att äta dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt par köpte jag den 19 sep 2006. De gick i ett kar med kanske ett 50-tal clowner. Jag såg defekten först efter några veckor och ville därför inte klaga. I ett senare läge övervägde jag att avliva fisken men eftersom den trivdes och fortfarande trivs så har jag aldrig haft hjärta att ta livet av den. Jag drog redan tidigt slutsatsen att det troligen är en 'odlingseffekt/defekt'. Men jag har bestämt mig att han får leva tills han själv kastar in handduken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det lite med det ynglet jag har gående i karet va ett test trodde inte först den skulle bli långlivad men den värkar inte lida nämnvärt. Men känns inte rätt om man skulle odla fram fisk med det felet. Så jag får se kanske dra dra upp några yngel när man fått fart på ett kar dem är ju tämligen lätta att dra upp.

Då kanske det är något tämligen vanligt fel som just clowner får? jag har inte forskat så ingående på det men ska dra en runda med lite fol jag känner känner i staterna och se va dem säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hur vet man om ett par leker? Jag har tre clowner varav två har börjat mobba den tredje som snabbt tappat färg och inte hänger med i växten. "Paret" är fortsatt någorlunda lika i storlek men de hänger ihop hela tiden och ibland ser det nästan ut som att de smeker varandra i någon lags dans. Är det lek de håller på med? Speciellt den ena av de två i paret är väldigt nogrann med att den tredje inte kommer i närheten. Jag antar att det är de två hannarna, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...