Gå till innehåll

Red slime remover


fotte

Rekommenderade inlägg

Hej! Har fått en större mängd cyano och fick tips att köpa red slime remover.

Sagt och gjort så köpte jag bara en liten mängd anpassat för mina 20 liter.

Känner mig inte riktigt 100 på att blanda i kemikalier för att få död på saker och ting.

Sen vet jag inte men för att dosera det här ämnet bör man ha skummare då?

Mäter inte så mycket olika värden förutom det som jag fått höra var viktigast nu i början dvs;

Salt 1.022

PO4 0.04ppm - Testat med Red sea testkit

NO3 2ppm - Testat med Red sea testkit

Undrar om man kan göra något annat för att hellre bli av med cyano men det är väl inte så lätt antar jag.

Försöker suga ur så mycket jag kan vid vattenbyten som för övrigt görs med 5 liter/vecka.

Har ej osmosvatten utan kör vattnet från kranen och blandar med salt i en dunk.

Allt som kan hjälpa en nybörjare uppskattas.

(Har alltså ej doserat med red slime remover än.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suger du ut cyano när du gör vatten byten ?

ja det försöker jag göra så gott det går.

Är karet nystartat och utan fisk och annat?

Det är startat för ca 3.5 månader sedan, fisk har varit i ca 2.5 månader problemet funnits ca 1 månad

2st clownfiskar (vet redan att det är för litet för 2 clowner men visste dock inte när jag köpte, letar dock varje dag efter ett större typ 130l i rätt prisklass för mig) och 2 turbosnäckor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det hjälper nog för stunden men gör man inget åt orsaken till uppkomsten är det snart tillbaka igen, (envis som den är)

Se över förhållandet mellan fosfat och nitrat, vad som hjälpte för mig när jag fick både dinos och cyanoproblem var att öka nitraten, den har jag lagt på 5-6 ppm nu samt fosfaten ligger på 0,03 med salifert så förmodligen har jag mer fosfat än så, samt att jag ökade cirkulationen över botten, hoppas det kan vara något att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nånting många lyckats bra med är total förmörkelse av karet i 3dar. Vet inte hur mycket koraller du har men annars e de väldigt effektivt.

Jo jag har läst om det också känns bara konstigt att ha det helt kolsvart för övriga invånare men dom tar väl inte så illa upp då :P

samt att jag ökade cirkulationen över botten,

Har ju bara ett påhängt filter som pumpar upp nerifrån och sen rinner tillbaka på ytan, så har väl ingen extrem cirkulation längre ner

Tacksam för all hjälp då man gärna vill att det ska fungera fint och komma in i det här 100%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...