Gå till innehåll

Led


Liljegren87

Rekommenderade inlägg

Hejsan, satt och tittade på youtube lite nu på kvällen och såg en kille som gjorde en led ramp utav 10w leds och ett pc nätaggregat. Han satte ju på en resistor för att få ner 12 volten till 10 och satte på en kylfläns men min fråga är om någon har testat detta? Eller är det en dum ide? .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte att rekommendera eftersom det är lätt att bränna upp allt. Förhållandet mellan spänning och ström med power LEDs är allt annat än linjärt. En liten ändring av spänningen kan fördubbla strömmen. Man bör använda strömkällor som ger en konstant ström och varierar spänningen i stället - så länge strömmen är under LEDs maxgräns så kan man inte bränna LED chippet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fläkt drar bara så mycket ström som den behöver, den vill att spänningen är någorlunda konstant istället. Den har i princip ett minimum krav för strömmen, sedan kan du ha 10 miljoner A på linan och den bryr sig inte. LEDen vill ha ett max A istället och dör om det överskrids :-)

Det fungerar ganska dåligt för övrigt att köra fläktar på samma slinga som ledar kan jag hälsa...

Däremot kan man använda ett PC nätagg för en LED ramp, 12V finns det mycket gott om i ett modernt agg. Om du kör en lösning som tex jannes kort eller sådana här: http://www.ledgroupbuy.com/meanwell-ldd-700hw-led-driver/

Problemet är bara att 12V räcker inte till många dioder utan det blir en våldsam massa kopplingar, kör man 24V istället så får man i teorin bara hälften så många kopplingar men det blir nog mer än så i praktiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej där ser man:) skulle vara roligt att kunna mer om el än vad man gör ibland hehe. Blev sugen att prova 3-4 10w leds som drivs av ett nätagg som komplement till rsm original belysning. Man kan ju alltid prova man har ju ett agg som ligger så de skulle ju inte kosta något att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer än att du bränner dina leds?

Själv har jag precis byggt en ramp av 3-w leds till mitt akvarium, och herrejösses vad mycket jag lärt mig om el under tiden. Det har varit skitkul, speciellt med så bra support här på forumet :)

Bygg säger jag, det är kul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej där ser man:) skulle vara roligt att kunna mer om el än vad man gör ibland hehe. Blev sugen att prova 3-4 10w leds som drivs av ett nätagg som komplement till rsm original belysning. Man kan ju alltid prova man har ju ett agg som ligger så de skulle ju inte kosta något att prova.

För ca 35 dollar får du ett drivdon som kan köra 4st 10w chip , tillomed möjligt att bygga ut med dim funktion..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du ha några 10 Watts av kvalité så rör det sig om ca 40 dollar plus frakt och tull.. Det är klart att du kan göra så som du beskriver men då skulle jag undergräva dem med 9 volt. Motsvarar då ca 700 mA

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja det skulle funka bra det med att sänka volten lite mer, detta är ju bara ett komplement och inget jag ska stödja mig på som belysning. Bara ha det som extra ljus till original belysningen, så det gör inte så mycket att sänka volten lite. Tack för alla svar det lär komma fler frågor :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...