Olle Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Såg att vattnet började bli grumligt. Bytte 50 liter i dag då vart det lite bättre. Men de e fortfarande "mjölkigt" Någon som vet vad det kan bero på? och vad man kan göra åt det? Fosfat 0,02 Nitrat 0,1 Salt 1,025 Temp 26 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Har du någon sjöborre? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 17 mars 2013 Författare Dela Postat 17 mars 2013 Har du någon sjöborre? Sent from my iPhone using TapatalkNää de har jag inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Sniglar kan spruta ut något klägg i vattnet. Har du gjort någon ändring innan det blev så? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 17 mars 2013 Författare Dela Postat 17 mars 2013 Sniglar kan spruta ut något klägg i vattnet. Har du gjort någon ändring innan det blev så? Sent from my iPhone using Tapatalk[/QSåg faktiskt det i går. Men det gjorde dom även i mitt gamla 130 Liters och det vart inte grumligt för det. Man kanske skulle byta aktiva kolet fast det bara var 14 dar sedan sist Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Så där kan det bli ibland i mitt kar när snäckor + sjöborrar har lite rajraj. Doserar du kolkälla? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 18 mars 2013 Författare Dela Postat 18 mars 2013 Så där kan det bli ibland i mitt kar när snäckor + sjöborrar har lite rajraj. Doserar du kolkälla?Ja jag kör med den här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 18 mars 2013 Dela Postat 18 mars 2013 Ökat den doseringen något? Bakterieblomning kan man nog få om man doserar för mycket( har läst att det kan bli så med socker iaf) men det kan jag inget om så det får någon som har bättre koll svara på om det kan vara det Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 18 mars 2013 Författare Dela Postat 18 mars 2013 Ökat den doseringen något? Bakterieblomning kan man nog få om man doserar för mycket( har läst att det kan bli så med socker iaf) men det kan jag inget om så det får någon som har bättre koll svara på om det kan vara det Sent from my iPhone using TapatalkJag har tagit hälften av det som rekomenderades på flaskan. Det skulle räcka Enl. säljarn och det gjorde det oxå. Jag får se när jag kommer hem i kväll om vattnet ser klarare ut då. Tyckte det såg lite bättre ut i morse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 18 mars 2013 Dela Postat 18 mars 2013 Ok. Då bör det nog inte vara det. Då är det mycket möjligt att det är snäckorna. Fick så med en av mina sjöborrar för ett tag sedan. Tror inte det är skadligt Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 18 mars 2013 Dela Postat 18 mars 2013 Det där är troligtvis ingen kolkälla utan lantanklorid. IMO ett tveksamt medel i ett revakvarium. Se här - framförallt det sista inlägget.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 18 mars 2013 Dela Postat 18 mars 2013 Doserar du vodka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 18 mars 2013 Dela Postat 18 mars 2013 om du doserar lantanklorid (ultralife flaskan du hade där) så fäller den ut bla fosfat till kristallform som inte är "vattenlösliga" dessa ska sedan skummas bort... det är alltså detta salt som grumlar ditt vatten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 18 mars 2013 Dela Postat 18 mars 2013 Vad kör du med för sand? Karet är ju ganska nytt.. Kan vara "damm" som far runt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Colan Postat 18 mars 2013 Dela Postat 18 mars 2013 Doserade du rätt ner i skummaren eller i karet? Lyckades själv köra i karet/sumpen då grumlade det i strax under ett dygn. Doserar numera enbart i skummaren, så slipper fosfaten bindas i stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 18 mars 2013 Författare Dela Postat 18 mars 2013 Doserar du vodka?Nej jag har bara Liquid Phosphate RemoverVad kör du med för sand? Karet är ju ganska nytt.. Kan vara "damm" som far runtNä det verkar ha lagt sejDoserade du rätt ner i skummaren eller i karet? Lyckades själv köra i karet/sumpen då grumlade det i strax under ett dygn. Doserar numera enbart i skummaren, så slipper fosfaten bindas i stenen.Jag doserar rätt ner i skummaren Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 18 mars 2013 Författare Dela Postat 18 mars 2013 Nu när jag kom hem så var vattnet kristall klart och fint igen. Och skummaren går för högtryck och ger massa med illaluktande brun sörjaTack alla för hjälpen. Försökte läsa på flaskan om det in innehåller lantanklorid men det står inget om det. Men det är det bästa jag testat hitills och allt levande mår bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 18 mars 2013 Författare Dela Postat 18 mars 2013 De vart dubbelt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 18 mars 2013 Författare Dela Postat 18 mars 2013 Det där är troligtvis ingen kolkälla utan lantanklorid. IMO ett tveksamt medel i ett revakvarium. Se här - framförallt det sista inlägget.MVH LasseJa det var ingen rolig läsning. Men jag brukar alltid tänka att om jänkarna skriver på en produkt att det är säkert för både söt och saltvatten eller vilken produkt det än må vara så måste dom vara väldigt säkra på att det är så. Annars riskerar dom att någon stämmer skiten ur tillverkaren Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.