Gå till innehåll

Varför är vattnet "Mjölkigt"


Olle

Rekommenderade inlägg

Såg att vattnet började bli grumligt. Bytte 50 liter i dag då vart det lite bättre. Men de e fortfarande "mjölkigt" Någon som vet vad det kan bero på? och vad man kan göra åt det? Fosfat 0,02 Nitrat 0,1 Salt 1,025 Temp 26

post-7239-14468928814703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglar kan spruta ut något klägg i vattnet. Har du gjort någon ändring innan det blev så?

Sent from my iPhone using Tapatalk[/Q

Såg faktiskt det i går. Men det gjorde dom även i mitt gamla 130 Liters och det vart inte grumligt för det. Man kanske skulle byta aktiva kolet fast det bara var 14 dar sedan sist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ökat den doseringen något? Bakterieblomning kan man nog få om man doserar för mycket( har läst att det kan bli så med socker iaf) men det kan jag inget om så det får någon som har bättre koll svara på om det kan vara det

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ökat den doseringen något? Bakterieblomning kan man nog få om man doserar för mycket( har läst att det kan bli så med socker iaf) men det kan jag inget om så det får någon som har bättre koll svara på om det kan vara det

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har tagit hälften av det som rekomenderades på flaskan. Det skulle räcka Enl. säljarn och det gjorde det oxå. Jag får se när jag kommer hem i kväll om vattnet ser klarare ut då. Tyckte det såg lite bättre ut i morse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar du vodka?

Nej jag har bara Liquid Phosphate Remover

Vad kör du med för sand? Karet är ju ganska nytt.. Kan vara "damm" som far runt

Nä det verkar ha lagt sej

Doserade du rätt ner i skummaren eller i karet? Lyckades själv köra i karet/sumpen då grumlade det i strax under ett dygn. Doserar numera enbart i skummaren, så slipper fosfaten bindas i stenen.

Jag doserar rätt ner i skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag kom hem så var vattnet kristall klart och fint igen. Och skummaren går för högtryck och ger massa med illaluktande brun sörja

post-7239-14468928824802_thumb.jpg

Tack alla för hjälpen. Försökte läsa på flaskan om det in innehåller lantanklorid men det står inget om det. Men det är det bästa jag testat hitills och allt levande mår bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är troligtvis ingen kolkälla utan lantanklorid. IMO ett tveksamt medel i ett revakvarium. Se här - framförallt det sista inlägget.

MVH Lasse

Ja det var ingen rolig läsning. Men jag brukar alltid tänka att om jänkarna skriver på en produkt att det är säkert för både söt och saltvatten eller vilken produkt det än må vara så måste dom vara väldigt säkra på att det är så. Annars riskerar dom att någon stämmer skiten ur tillverkaren

post-7239-14468928828196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...