Gå till innehåll

Skit med! Osmospåfyllningen hängde sig! Hur snabbt kan jag återställa salthalten?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Fullt med vatten överallt imorse eftersom hela osmosbehålllaren (70liter) har tömts i karet med översvämning som följd. Tur man har sumpen i källaren och golvbrunn.

Flottören hade hängt upp sig och jag har ingen failsafe så jag får skylla mig själv.

Salthalten är nu nere i 1.020 från tidigare 1.025.

Planen är att låta resterande vatten avdunsta till rätt nivåer,lär ju ta några dagar, och sedan fylla på med salt efterhand. Hur snabbt kan jag höjja salthalten manuellt? Finns det några riktlinjer?

Bör jag vara mer panikslagen? Snabbare åtgärder?

Det finns allt möjligt i korallväg i karet och en mussla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så länge ändringar sker långsamt så brukar det gå bra. Låt det dunsta bort till en början och se vart salthalten hamnar, och salta sedan långsamt upp efter behov.

Bra säkerhetsgrej är att inte ha för mycket vatten i sin osmosbehållare. Bättre att påfyll-pumpen går torr än att det blir översvämning. Så kör vi.

Hoppas det går bra!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar bara lägga salt i sumpen för att höja salthalten. Det gör jag 2 - 3 gånger per dygn om det är mycket som fattas. (minst 7 timmar mellanrum)

Jag har tagit upp till 1kg / 1000 liter år gången. En del koraller (Euphyllia t.ex) reagerar negativt andra positivt (Montipora med fler).

Efter 2 - 3 dagar brukar alla vara glada igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...