Gå till innehåll

dör den?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Du har bara 35 liter o jobba med, då gör vattenbyten mycket mer än nåt du kan tillföra med en tillsats.

Det är inte en svår korall du har problem med så bara du har koll på det mest grundläggande så skall den inte bara klara sig utan växa o trivas.

Med 35 liter så kan du lösa det mesta med VB´n...

Fosfat

Kh

Ca

Mg

BTW vad är det för kol? Vissa sorter kan släppa en hel del fosfat samt så kan dom vara lite jobbiga för korallerna om dosen är för hög.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog använda sånt till att absorbera medicinrester i sötvatten, hur mycket är det i en sån påse?

Hittade nån referens där det stod 100g per påse, en normal dos i saltvatten brukar vara ca 50-100ml per 100 liter.

Jag vägde min burk och 1 liter väger ca 500g, så om min matte stämmer så kar du nog med kol för 200-400 liter saltvatten.

Kort o gott så skulle jag gissa att din koldosering kan vara orsaken till problemet med korallen, om inget annat så har det bidragit till fosfatvärdena.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sak att det skall funka med saltvattensfisk och en helt annan att det inte skadar koraller eller lägre djur.

I USA så är det fortfarande väldigt vanligt med FO kar där du kan använda både det ena och det andra som är skadligt för koraller och lägre djur.

Säger inte att det är nåt farligt, men dom gula klumparna som syns på paketen är nåt jag inte sett hos nån annan tillverkare av absorber för saltvatten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh, skulle tippa på att det är en zeolit(glöm ovanstående).

Zeoliter används i sötvatten för att absorbera fosfat men jag vill minnas att det finns nåt som hämmar funktionen i saltvatten.

I salt så brukar man kombinera zeoliter med kolkälla och olika metoder/system som dock kräver skummare och är lite svåra i små kar(zeovit&ultralith).

När man använder det med kolkälla så binder man näringsämnen till bakterier och skummar ut dom i sin tur.

Tror fortfarande ditt bästa alternativ är att bara byta vatten och ta bort överdoseringen av kol ;)

Vill du prova remover så har jag varit nöjd med FaunaMarines järnbaserade.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...