Gå till innehåll

dör den?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Jag kollade din tråd och tycker att du borde investera i en refraktometer, så att du kan vara säker på din salthalt.

Den påverkar ju många andra betydande ämnen. (MG, CA... osv)

Vad har du för belysning? SPS vill ju ha mycket ljus.

Hur ofta gör du vattenbyte och hur mycket?

Har du mätt MG, CA och KH?

När jag haft låga värden av dessa eller på tok för högt fosfat har jag också fått vävnadsdöd.

Ibland när en gren håller på att dö har jag läst att folk klipper av den för att stoppa spridningen, men beror det på dåliga värden så lär ju inte det hjälpa. De jag låtit bli att klippa av har sedan vävnaden växt tillbaka när jag fått kontroll på mina värden igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är min saltmätare dålig? har en sån där i glas. Ljusmässigt har jag 2*11w, har därför satt korallen strax under vattenytan. Peter som jag köpte den av hade samma belysning som jag i sitt fragg-kar.

Bytt vatten helgen innan jag köpte den.

Värdena har jag inte mätt på ett tag (de jag har mätare till), ska mäta ikväll. Är på jobbet nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bytt vatten så borde du ligga bra till i CA MG KH osv. antaget du ligger bra i salthalt... rengör du din saltmätare regelbundet i vanligt vatten, så du inte får belägg på den?

Ta gärna en bild på vävnadsdöden och visa...

De mjuka korallerna du har (ricordea, briarum osv ) ser ut att gå fint i karet iaf.. de har gått ut så som de gör i mitt kar när de trivs iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten är hög vilket kan vara orsaken eller bidragande, sen tycker jag det ser lite ut som brun gelee kring klykorna.

Är det fallet så kan det vara brown jelly som har triggats av en dålig miljö, fosfat temp etc...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med NiXoN om att din fosfat är väldigt hög. Nu vet jag ju inte hur stort ditt kar är, men om du inte har koll på dina vattenvärden (Mg, Ca, KH) så skulle jag vilja föreslå ett eller två ordentliga vattenbyten med bra salt de närmaste dagarna, de bör snygga till dina värden. Jag skulle kapat den del som är vit + någon cm till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte sånt brunt jag menar, Brown Jelly är ett bakteriellt angrepp på korallen.

Om det är så att du kan blåsa av lite brunt slemm från korallen med en spruta(försiktigt) så är det BJ.

Då kan du kapa korallen ovanför det angripna området, om inte så låt bli att kapa då detta stressar korallen i onödan.

//NiXoN

Edit; Som Wiking säger ta bort det döda...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35liter. Sätter en hink med pump ikväll, bytet 6liter i morgon och 6 på söndag

Det är ofarligt att byta 1/3 del i morgon och 1/3 på söndag;)

Jag förmodar att du inte har osmos till det lilla karet. Kolla upp ditt nyblandade vatten i morgon så att du inte tillför onödigt mycket fosfat i det när du byter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit. Tänkte på det igår... men missade att säga det, jag skulle gett med dig en påse järnbaserad fosfatremover.... misstänkte att du kunde ha hög fosfat i karet med anledning av att korallen mådde dåligt... jag är själv väldigt låg i fosfat, och det kan vara en av anledningarna till att dessa koraller fungerar utan problem hos mig..

skulle det skita sig, så får du komma förbi och hämta en ny fragg gratis nästa gång du är i götet, och ta denna som lärdom angående fosfat..

vattenbytena som wiking och nixxon rekommenderar är helt rätt, lyssna på de gubbarna de har koll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki! Får åka ner och köpa! Måste den ligga i filtret eller kan manlägga en påse i karet? Ska man köra med det hela tiden eller bara tills värdena blitt bättre?

Det funkar med fosfatremover både i filtret eller med en påse i karet.

Förresten, är det fraggen som är boven till fosfathöjningen?

Absolut inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har lite olika lägen då dom är bra, alu när man startar eller kurerar ny död sten går fort&mättas snabbt, Järn när man skall ha en underhållsdos som sakta men säker absorberar fosfat under en längre tid.

Koraller och annat levande gillar inte snabba vändningar så det kan bli lite ryckigt för dom med alu om du inte får till dosen och bytesfrekvensen.

Det är en korall som i min erfarenhet trivs med lite nitrat men verkar vara likgiltig till låga fosfatvärden, den kan bli lite ljus om man har mycket ljus och nästan bottnar värden.

Då menar jag att man mätt innan karet påverkats av ljus på morgonen, dvs väldigt lite fosfat ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var kanske lite otydlig, du bör inte ha höga värden för det mår den inte bra av men att det blir riktigt låga värden brukar inte störa den korallen.

Så vattenbyten o kanske lite remover som ligger i däremellan, kan du få till det med en behållare som har flöde igenom sig så är det långt bättre än bara en mediapåse.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterfilter o saltkar brukar inte vara en supercombo men om du använder den så kan det vara bra att öppna den en gång i månaden o byta media samt rensa bort deterius.

Kort sagt så skulle det bli en förbättring.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...