Gå till innehåll

hjälp, ID igen


houssami

Rekommenderade inlägg

"Lime Green Mantis Shrimp are extremely aggressive shrimp that should be housed alone in a species aquarium. They have very quick claws that they use to break the shell of crustaceans and crabs. They should not be housed with fish or other invertebrates, unless they are very large, and caution should still be exercised. A sandy bottom with plenty of rubble and at least one piece of live rock should be provided for these shrimp to create a cave. "

Verkar vara väldigt intressanta djur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett ett par stora (ca 12-15cm) till salu nere i Tyskland, men aldrig i Sverige. De är kända för att vara skoningslösa rovdjur... så de är väl inte så värst eftertraktade... även om de säkert kan vara intressanta.

För min del så skulle jag slå ihjäl den på direkten om jag hittade en i mitt kar. Har tidigare blivit av med mycket fisk pga bönsyrseräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror ändå att den skall ha ett special akvarium om man vill vara säker med karet och att den ej skall hugga några fiskar eller om dina fingrar kommer för nära.

Men visseligen verkar denna kille ha sådana i sitt grymma akvarium

bulldog%20(17).jpg

bulldog%20(18).jpg

Kul att du fick upp din iallafall brukar vara några sömlösa nätter med att hitta vart den bor eller har sitt näste ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj då, var ute o solade med familjen, kom hem och det var full fart på tråden. Nu ligger denna i en liten plast burk. Jag håller med Mazi det är väldigt synd att sånt måste bort från karet. Om jag bara hade en sump. Är det någon som vill ha det så finns det i Uppsala (en stund i alla fall).

Och som jag skrev förut stenen är köpta hos JR i täby (20 kilo). Fortfarande finns minst 3 krabbor en av de är endast 2 eller 3 mm.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdate..

Mantisräkan lever fortfarande med 2 st krabbor, en pump och lite sten i en frigolit låda tillsvidare. Fortfarande är det minst 2 krabbor efterlysta. Numera finns det 2 st fällor så kriget är i full fart nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...