houssami Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Hittade denna kräfta (tror jag) och är tacksam om ni kan råda mig ifall jag ska lägga tillbaka den i burken eller inte.tack för hjälpen Citera
Mazi Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Hmm, liknar en mantis. Sök på det.Har du hört knäppningar från karet?MVH Max Citera
Anders Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Det är en mantisräka, finns lite olika varianter på dom...http://www.divegallery.com/mantis.htmhttp://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=2281 Citera
Anders Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 "Lime Green Mantis Shrimp are extremely aggressive shrimp that should be housed alone in a species aquarium. They have very quick claws that they use to break the shell of crustaceans and crabs. They should not be housed with fish or other invertebrates, unless they are very large, and caution should still be exercised. A sandy bottom with plenty of rubble and at least one piece of live rock should be provided for these shrimp to create a cave. "Verkar vara väldigt intressanta djur... Citera
crille Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 det är fripassagerare,som följer med LS ibland,var nån här på forum som hade ett litet kar med allehanda odjur,kommer ej ihåg vem bara Citera
Mazi Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Tänkte på denna länken: http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=2281MVH Max Citera
Dykaren Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Bönsyrseräka är den svenska benämningen... eller Mantis på engelska. Citera
Mazi Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Säljs dom i sverige, eller följer de bara med sten ? Verkar ju inte vara något många vill ha...MVH Max Citera
Dykaren Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Jag har sett ett par stora (ca 12-15cm) till salu nere i Tyskland, men aldrig i Sverige. De är kända för att vara skoningslösa rovdjur... så de är väl inte så värst eftertraktade... även om de säkert kan vara intressanta.För min del så skulle jag slå ihjäl den på direkten om jag hittade en i mitt kar. Har tidigare blivit av med mycket fisk pga bönsyrseräkor. Citera
Tedb Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Tycker nästan synd om dej Houssami hittar så mycke intressant å så e de bara å kasta. Kan ju trösta dej med att du verkar ha fått tag i riktigt bra sten var köpte du den ?? Citera
crille Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Tänkte på denna länken: http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=2281MVH Maxallt går att sälja......... Citera
wrang Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 tror ändå att den skall ha ett special akvarium om man vill vara säker med karet och att den ej skall hugga några fiskar eller om dina fingrar kommer för nära.Men visseligen verkar denna kille ha sådana i sitt grymma akvariumKul att du fick upp din iallafall brukar vara några sömlösa nätter med att hitta vart den bor eller har sitt näste Citera
Mazi Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 Kanske lite inspiration till nästa Alien film...MVH Max Citera
houssami Postat 5 juli 2005 Författare Postat 5 juli 2005 Oj då, var ute o solade med familjen, kom hem och det var full fart på tråden. Nu ligger denna i en liten plast burk. Jag håller med Mazi det är väldigt synd att sånt måste bort från karet. Om jag bara hade en sump. Är det någon som vill ha det så finns det i Uppsala (en stund i alla fall). Och som jag skrev förut stenen är köpta hos JR i täby (20 kilo). Fortfarande finns minst 3 krabbor en av de är endast 2 eller 3 mm. MVH Citera
greger Postat 5 juli 2005 Postat 5 juli 2005 makalöst fascinerande djur,men som sagt inget att kela med om man vill spela gitarr! Citera
houssami Postat 6 juli 2005 Författare Postat 6 juli 2005 Lite uppdate..Mantisräkan lever fortfarande med 2 st krabbor, en pump och lite sten i en frigolit låda tillsvidare. Fortfarande är det minst 2 krabbor efterlysta. Numera finns det 2 st fällor så kriget är i full fart nu. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.