Gå till innehåll

Hjälp med led beställning till mitt rsm 130


jojje81

Rekommenderade inlägg

Har tänkt beställa ett sånt här kit till mitt rsm 130 http://www.aquastyleonline.com/products/36--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html

Behöver lite hjälp med vilja val jag bör göra.

Vill inte ha ett jätte blått ljus utan mer åt det vita men har tänkt så här.

Led color option: 18 white 18 Blue

White Leds: 50% 10000k 50% 6500k

Led drivers: ?

Optics: ?

Heatsink: tror jag snålat och fixar en egen.

Är främst fråge tecknen jag vill ha råd om men tar gärna åsikter på det andra också. Visst borde detta kit räcka för att åtminstone köra lite sps högt upp i karet? Ska kanske tillägga att jag tänkt bygga in det i original kåpan och använda original fläktarna för att kyla.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det där blir bra ljus om du inte vill ha det för blått. Det kommer nog bli en behaglig färgbild. Jag tror mängden dioder är kanon med, du kan nog hålla ganska mycket under den där styrkan. Det blir ju nästan 100W insatt effekt, det är bra ljus.

Jag hade tagit 80 graders linser och meanwell drivare. Antingen en 60-48D eller 60D-48 variant. Den första går dimra så den är nog roligast. Montera den bara så att luften flödar bra kring den. Min överhettades när den låg dumt till här hemma... Grr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart han ska ha en dimbar driver då ledkittet har dimbara barlaster?

Annars finns ju det här kitet

http://www.aquastyleonline.com/products/35-LEDs-Controller-DIY-kit.html

Där du får med en styrning som dimmar upp/ner dina kanaler under 30 minuter, den andra är väl med små vridpottar som man bestämmer sig för ett värde och sen kör man på det? (om man inte står och vrider på dem varje morgon/kväll)

tror du kan byta färgsammansättning på de leds som ingår i kitet. Maila honom och fråga. han svarar fort på mail, kan bra engelska och är snäll och trevlig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda nackdelen dimbar ballast är ju att han behöver en separat matning till dimringen, det blir lite mer bök. Det är dimring med en potentiometer med som gäller ja, ställa in en ljusstyrka sedan är det den som gäller.

Det går givetvis utmärkt att köpa en dator till som man kan programmera med, men då är det bättre att köpa 60-48P ballaste. Den kan nog styras med tex Jannes akvariedator här på guiden, jag är inte säker på om hans stödjer analog dimring ännu. Kolla det först. PWM ballasten är svårare att köra utan dator till dock. Den analogt dimrade ballaste kräver bara en 10V spänningskälla om man vill köra den utan dator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart han ska ha en dimbar driver då ledkittet har dimbara barlaster?

Annars finns ju det här kitet

http://www.aquastyleonline.com/products/35-LEDs-Controller-DIY-kit.html

Där du får med en styrning som dimmar upp/ner dina kanaler under 30 minuter, den andra är väl med små vridpottar som man bestämmer sig för ett värde och sen kör man på det? (om man inte står och vrider på dem varje morgon/kväll)

tror du kan byta färgsammansättning på de leds som ingår i kitet. Maila honom och fråga. han svarar fort på mail, kan bra engelska och är snäll och trevlig :)

Ja det det kitet kanske inte skulle va fel heller... På det kitet jag länkade till måste man köpa till en power supply då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips när du beställer därifrån är att skippa kylflänsarna och tillverka dom själv... det blir en saftig frakt.

Vill du komma och kolla på min konfiguration med aquastyle kittet så vet du var jag bor.. rampen kommer upp till det nya karet i helgen =) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyrkantslösninghen från bauhaus är helt klart prisvärd. Så länge man bygger in den är det ju skitsamma hur det ser ut ;) Har du kollat så man får in en sån lösning i hooden till ett RSM?

det finns ju färdiga retrofit-kits för rsm som man sätter in i det befintliga utrymmet för ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips när du beställer därifrån är att skippa kylflänsarna och tillverka dom själv... det blir en saftig frakt.

Vill du komma och kolla på min konfiguration med aquastyle kittet så vet du var jag bor.. rampen kommer upp till det nya karet i helgen =) .

Vill absolut komma förbi och kika, hör av mig nån kväll framöver :)

Manks: har kollat på retrofit lösningarna men är ju tyvärr ca 100 dollar upp för dom så är där skon klämmer :P

Har tänkt se om det går att använda en ihålig alu "bräda" som jag har gratis och den borde va lätt att få in i original kåpan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyrkantslösninghen från bauhaus är helt klart prisvärd. Så länge man bygger in den är det ju skitsamma hur det ser ut ;) Har du kollat så man får in en sån lösning i hooden till ett RSM?

Tja vem tror du har kollat just detta Manks :) i mitt RSM sitter fyra sådana Bauhausrör inmonterade. En fläkt på mitten och rörändarna går ända fram till kortsidorna så den varma luften blåser ut där. Har till och med får kollaps av strömkälla till fläktarna två gånger och lösningen har klarat passiv kylning under flera dagar...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja vem tror du har kollat just detta Manks :) i mitt RSM sitter fyra sådana Bauhausrör inmonterade. En fläkt på mitten och rörändarna går ända fram till kortsidorna så den varma luften blåser ut där. Har till och med får kollaps av strömkälla till fläktarna två gånger och lösningen har klarat passiv kylning under flera dagar...

MVH Lasse

Du råkar inte ha nån bild på det? :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställ nu och blev som följer:

Led color option: 18 white 18 blue

White leds: 50% 10000k 50'% 6500k

Led drivers: MeanWell LPF-60D-48

Optics: 80 degree

Kommer göra en rätt lik installation som Lasses bild men har ju betydligt fler leds så får se om jag får ta 1 och en halv planka om inte alla rymms på en.

Tror ni kylningen kan räcka med fläktarna som sitter original i huven på rsm eller är det nödvändigt att kapa in fläktar i brädan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställ nu och blev som följer:

Led color option: 18 white 18 blue

White leds: 50% 10000k 50'% 6500k

Led drivers: MeanWell LPF-60D-48

Optics: 80 degree

Tror ni kylningen kan räcka med fläktarna som sitter original i huven på rsm eller är det nödvändigt att kapa in fläktar i brädan?

Behåll fläktarna i huven OCH sätt in fläktar som jag gjort. Det behövs bägge lösningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nån som har ett input? Funderat på att skippa dom extra fyra i mitten så jag då har kvar leddar till en liten ramp till, nog borde det väl räcka med 32 leddar till mitt lilla rsm130?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 35 och skulle gärna ha 7 till, å andra sidan har jag större yta än du, du har ju lite djupare...

Jag har också fått rådet att sätta dem två och två i par bakom varandra vit/blå för att minska risken för disco.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Såg att jag inte skrivit här nåt om hur det gick med belysningen men nu sitter den där och jag är ganska nöjd, skulle kanske behöva komplettera med några UV och röda? Har nån nåt förslag. Lägger in några bilder på hur den ser ut nu.

En annan fråga, kan jag koppla fler dioder till mina drivare? Kör med Meanwell LPF-60D-48

ännu en fråga, nån som vet om jag måste ställa in drivarna på nåt vis? har sett på andra drivare att man kan öppna dom och ställa in styrkan man vill ha men det verkar inte gå på dom här om jag inte har fel?

post-7267-14468929928848_thumb.jpg

post-7267-14468929928179_thumb.jpg

post-7267-14468929928408_thumb.jpg

post-7267-1446892992862_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde kunna lägga till några dioder till. För du har väl kopplat två parallella slingor på dina två drivare? Isf kan du nog utöka de slingorna med kanske så många som tre dioder per slinga till. Kom ihåg bara att då slingorna är parallella så måste du bygga de precis likadana. Jag hade inte rekommenderat röda dioder, jag tycker de blandar sig mycket dåligt med övrigt ljus och ger konstiga röda skuggor i akvariet. Men du kan ju testa om du vill, du kanske inte tycker som jag. UV dioder hade jag nog klämt dit några av, och vill du ha lite varmare färger så som rött så hade jag lagt till några varmvita dioder. De gör susen för färgerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken om röda var mer om det hjälper till att få bättre tillväxt på korallerna men räcker det med UV för att uppnå det så kör jag bara på dom istället.

Kanske blir enklare att köpa en till liten drivare för att driva typ 6 UV dioder med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...