Gå till innehåll

Pterapogon kauderni i större mängd


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag hade under en kort tid för ett par år sedan sex banggaikardinaler (Pterapogon kauderni). De dog en efter en. Det började några enstaka dagar efter jag köpt dem och efter två veckor var alla döda. Jag har sett på forumet att jag inte är ensam om denna erfarenhet.

Jag skulle i framtiden vilja ha en grupp av dessa fiskar (10-12 st). Är detta möjligt? Är det någon som har erfarenhet av att hålla dessa fiskar i större grupp och fått dem att överleva en längre tid? Eller ska jag glömma denna idé och funderar på någon annan art av stimfisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Banggaikardinalen fungerar inte som stimfisk i akvarium. Det är tveksamt om ett 275 liters är stort nog för 2 par. I mitt 1500 liters hade jag som mest 3 revir (par). De övriga pressades upp till vattenytan vid framrutan.

Det är en mycket känslig fisk som ofta har en oidentifierad sjukdom med sig vid importer. Jag rekommenderar därför först och främst odlade. Om man inte får tag i det är det bäst att ha en Banggai per akvarium de första månaderna. Sjukdomen smittar även odlade kauderni men jag har inte sett smitta på någon annan fiskart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...