Gå till innehåll

Mekanisk filtrering, hur gör ni?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej på er fellow RSM-ägare

Har nyligen börjat fundera på mekanisk filtrering igen ... i starten av mitt kar för en tre år sedan så blev jag bortskrämd från allt vad mekanisk filtrering heter pga att det är länkat till nitratansamling. Eftersom jag kör en del koraller så vill jag hålla dom nivåerna nere. Det har fungerat ganska bra då det aldrig varit särskilt grumligt i mitt kar. Nu så skaffade jag nyligen en Valenciennea wardii för jag ville ha någon som polerade sanden lite och lyfte upp skräp i vattnet som sedan skummaren skulle ta hand om. Det funkade ju jättebra i teorin, i praktiken så har den lyft upp allt skräp i vattnet som verkar stanna där. Skummaren (Tunze 9002) tar säkert en del men långt ifrån allt och nu ser allt lite tråkigt ut.

Har testat med att lägga den vita filtermattan som följer med karet i avrinningen, det funkar ju en stund men det sätter igen på någon timme så det är ju inte praktiskt. I facket bakom avrinningen har jag ett mediarack med en påse fosfatremover samt en sensor för vattenpåfyllning så det är lite bökigt att hålla på med svampar och grejer här men det skulle gå i värsta fall.

Hur löser man detta? Användandet av makaroner etc är ju avskrivet sedan länge verkar det som. Vet inte om det finns bättre alternativ? Hur har ni själva gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadr det för fel på makaroner? Jag har en avkapad pet-flaska som avrinningen går ned i botten på och så får vattnet filtrera genom makaronerna på vägen upp.

Bara att ta upp flaskan och skölja av makaronerna nån gång i månaden

Sen har jag ett vanligt innerfilter med vadd också, men jag är tveksam till hur mycket det ger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg i makaroner i något av mediafacken. Glöm allt snack om nitratfabriker - mängden nitrat bestäms av mängden ammonium/ammoniak som omvandlas - vart omvandlingen (nitrifikationen) sker spelar ingen roll för erhållen mängd.

Ett sätt är att minska grumlet är att då och då använda ett snabbfilter - Hagen har ett perfekt sådant.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En korg med grov filtermatta på slutet som du bara kan lyfta ur sedan brukar fingera. Eller så klipper du filermatta så den passar i något fack efter skummaren och trär fiskelina igenom och knyter en skaplig ögla så du bara kan dra ur den och göra rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...