Gå till innehåll

Vad är detta för liten krabba? Ska jag spara den?


klon

Rekommenderade inlägg

Nu skulle jag behöva lite hjälp. Jag kan ingenting om krabbor och hade inga planer på att sätta in några i akvariet, men denna lilla fina krabat kom med en korall som jag köpte idag. Den är ju så himla snygg, men vågar jag släppa i den i akvariet? Vet inte om jag vågar ifall den kommer att ställa till elände. Jag har svårt att se teckningen på ryggen på den (den är kvar i påsen), men benen är randiga.

Ska jag släppa i den i akvariet eller inte, tycker ni? (Om den nu överlever inkoppningen det vill säga). Akvariet är ett RSM 130D med några fiskar, snäckor och snart även eldräkor.

Jag vet, bilderna är inte de bästa - har bara mobilkameran. Hoppas att ni kan se ändå.

post-7277-14468928983431_thumb.jpg

post-7277-14468928983658_thumb.jpg

post-7277-1446892898383_thumb.jpg

post-7277-14468928984_thumb.jpg

post-7277-14468928984167_thumb.jpg

post-7277-14468928984348_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihop :woooow: .

Ser ju faktiskt ut som en sådan, men ser inga små anemoner. Dessutom så saknar den två ben och "klo" på ena sidan. Kan ju vara så att den har hamnat i kläm med korallen, dessvärre.

Oj, dessutom så blir jag riktigt orolig. På reeflex så står det "svår" på den. Typiskt, då lär jag väl ha ihjäl den. Fast väldigt skoj om den överlever.

Synd att du bor så långt bort Maddel, annars så hade han ju säkert fått det bättre hos dig. Men, men, den är himla snygg (så jag vill ju verkligen ha den), så jag hoppas att den ska finna sig till rätta hos mig ändå. Snygg är den ju helt klart :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabban kan regenerera båda klon och benen om den mår bra annars. Det brukar ta två ömsningar ungefär tror jag. Första ömsningen så har den outvecklade versioner av de förlorade delarna och efter andra ömsningen så bör se vara bra igen. Så länge allt annat är väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Häromdagen fick jag syn på lilla krabban -Tummen upp . Dessvärre bara ett par sekunder innan den gömde sig igen, men jag är så glad att jag vet att den överlevde omställningen till mitt akvarium. Nu är det bara att spana vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...