Gå till innehåll

Ytavrinning-durso höjdskillnad?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har precis dremlat upp hålet för standpipen.

Klurar nu på hur stor höjdskillnaden skall vara mellan Ytavrinningen ock t-röret i standpipen?

Har läst en del angående detta men har inte stött på några rekomenderade höjdskillnader.

Tacksam för svar.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

finns väl ingen anledning att ha något större fall, det blir bara oljud om det vill sig illa.

huvudsaken att du har en höjdskillnad så du får strömmning på vattnet ner i facket.

kör på ca. 5cm.

se dock till att INTE limma fast standpipen i genomföringen så du kan ta lös den och laborera med den efter behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten nivån är rekommenderad och brukar hamna vid T-rörets mitt. Så den har jag satt ca 4-5cm under avrinningskammen. Sen har jag gjort en liten modifikation jag har en slittsatt rör som insugning för att förhindra att sniglar eller annat dumt kommer ner och sätter igen röret.

Mvh

Torbjörn Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få det att fastna och hålla tät så går det att linda ett vara eller två med gängtejp. De rekomenderar att använda det för toppen på standpipet.

Jag satten en union koppling där så jag kan ta bort rör för rengörning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur är det med durso, man behöver inte reglera flödet med kran under karet, där är väl "fritt blås"? På mitt gamla kar hade jag en kran under karet som jag använde för att justera nivån i överriningskammaren, men det behövs inte med durso om jag fattat rätt, det blir tyst ändå och nivån justerar man med höjden på röret? Kran på ytavrinningen är bara för rengöring, avstägning av sump och liknande praktiska göromål?

Har jag fattat rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kran används bara för service. Man grovjusterar med höjden men sen justerar man med lufthålet mängden vatten som skall rinna genom standpipen. Mängden vatten + luft är den samma hela tiden för att inte få slurpljudet, så om man vill ha mindre vatten så måste lufthålet vara större så man får mera luft.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok det är ju 6000l/h, tappar man så mycket på lite böjar? Tappar man på krökarna i början av durson oxå eller det är böjar efter som påverkar? Jag skulle vilja ha kapacitet till strax över 5000l/h, sumpen kommer stå nästan under ytavrinningen så jag behöver nog inte ha mer än typ en 45graders böj, vilken dimension behöver jag på rören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

håller just på och testar min durso, går måttligt bra.....

Har 40mm rör rakt ner i sumpen. Det för ett jäkla väsen, både uppe och nere i sumpen. I sumpen är det mest den enorma mängden luftbubblor som väsnas, blir ett jäkla liv. Där uppe gurglas det friskt, dessutom ligger nivån nog lite högt, vattnet täcker hela 90graders böjen (det brukar det väl inte göra?), får inte det tyst.... Har hållt på lite med hålet, nu är det så pass stort i nivån ligger stabilt, men det väsnas enormt, hjälp!!!

Det är inte direkt första gången frågan kommer upp, ska försöka leta svar, men har ni tips så är jag tacksam för hjälp!

Edit Har provat med en 45graders böj nere i sumpen så där blir lite vinkel på det röret, det hjälper lite, men blir knappast tyst...

Javisst ja pumpen är en HLP 4040, så den drar väl runt en 3500-3800l/h någonting

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nästa sak att fixa är nog en kran så du kan höja vattennivån i röret å så sätt minska vattenfallet inne i röret eller lägga en luftslang inne i ditt 40mm rör och "bryter" virveln ner. Hadde själv STORA problem med detta i mitt förra akvarium.

Testade att göra olika saker men nja svårt var det ändå. testade faktiskt att sätta på en massa 90 graders böjar å så sätt göra en orm/zicksack rör i sumpen så fick jag det tystare.

Men i stora hela så är det nog att i ditt rör så är det för mycket frittfall ner till sumpen å skapar detta oljud.

testa med att lägga handen äver nere i sumpen så att nivån höjs i röret å se om ljudet minskar.

Vet ej riktigt men det borde gå att få ett rör att svälja allt vatten som kommer upp även fast det är tex ett 16-20mm rör

Så som en kona där 40mm röret är störst som sedan konas ner till 32 sedan 25 sedan 20 på så sätt stoppar man det hela lite granna, eller!?

testa att sätta pumpen på läge 2 den drar 70% av 4400

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har pumpen på läge två nu, blev bättre bara av det, men inte bra....

Tror oxå jag ska korta röret i ytavrinningskammaren lite, nivån är så gott som i nivå med den i karet. Kran har jag under karet, ska prova och stänga den lite och labba med det. I mitt förra kar hade jag bara ett galler direkt på genomföringen och så justerade jag nivån i kammaren med kranen, men det var lite pyssligt.... Å andra siden så slapp man problemet med luft ljudet i sumpen helt, det är nästan det värsta nu (även om gutglandet i dorson inte är helt bra....)

Tack för tipsen!

Kom gärna med fler!

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man grovjusterar mängden vatten som skall rinna genom standpipen med hur långt ner avrinnigen sticker i sumpen(längre ner mera motstånd->mindre vatten). Sen finjusterar man med lufthålet, så om man vill ha mindre vatten så måste lufthålet vara större så man får mera luft. Din standpipe är ganska grov(40mm) så den skall nog sticka ganska långt ner i sumpen. Har du genomföringen i 32mm? För standpipen skall vara lite avsmalnande för att få rätta motståndet alternativt kan du stänga kranen lite. Sätt något i lufthålet så det blir tätt, hålet får du förmodligen förminska sen. Standpipen skall fungera ganska bra innan du börjar med lufthålet, med lufthålet justerar du sen var du skall ha vattennivån i avrinningskammaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 40mm genomföring oxå, håller på och trixar lite med kranen nu.

Har hittat ett läge (bild 1 och 2) där allt är helt tyst, men där följer inte heller med någon luft alls (har ingen endcap alls på durso och det händer inget om jag lägger handen över änden, vattennivån ligger också väldigt högt här hela 90graders böjen är täckt av vatten) här har jag förmodligen stängt så mycket så att durson är ur funktion och ytavrinningen regleras helt med kranen, eller?

Sen räcker det jag öppnar lite (3:e bilden), så sugs det med massvis med vatten och det blir ett jäkla liv, dock fortfarande ingen endcap alls på durson

Det syns på bilderna hur långt ner i sumpen röret når, kan det ändra något om jag ändrar här?

Ska korta ner durson lite så den hamnar lite lägre i ytavrinningskammaren, men sen kanske jag reglerar med kranen, det verkar vara det tystaste och enklaste sättet?

Men jag tar gärna emot fler tips och tricks

post-976-14468912290894_thumb.jpg

post-976-14468912291026_thumb.jpg

post-976-14468912291177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle korta standpipen upptill och förlänga nertill. På med endcapen och justera vattennivån så den sjunker och standpipen suger luft, då suger den lite för mycket vatten och det justerar du med lufthålet. Du ökar det tills du får vattennivån där du vill ha den. Lufthålet kan du göra justerbart genom att borra igenom sidan på endcapen och röret, när du sen vrider på endcapen så ändrar du storleken på hålet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...