Gå till innehåll

Bristleworm 12-15 cm?


alivedreamer

Rekommenderade inlägg

Hej!

Hittade ett litet monster nu på kvällen. Typiskt nog så blir ju bildkvaliteten i samma grad med när de fotar Nessie eller Storsjöodjuret.

post-6860-14468928993862_thumb.jpg

När hela var framme så var den uppskattningsvis ca 12-15cm lång. Skall se ifall jag får till ett bättre foto senare ikväll.

Är det en Bristleworm eller något annat?

Vad äter den i så fall?

Hälsningar

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borstmask eller bristleworm, väldigt svårt att avgöra art men ser lite ut en eurythoe. Annars är denna sida grym för att försöka sig på identifiera djur på: http://se.reeflex.net/kategorie/84.html

Borstmaskar äter främst fiskfoder som hamnat på botten samt kadaver från te.x. döda sniglar/fiskar/musslor osvosv. Det finns dock arter som ger sig på levande men det är väldigt sällan man får med sådana borstmaskar, det som skiljer sig åt dom maskarna mot de harmlösa vi har i våra kar är bland annat munuppsättningen men din är alltså inte en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har betydligt större i mitt kar. Fixade och dona igår och hittade en på ca 30cm. Jag vart såå glad trodde ej jag hade några kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...