Gå till innehåll

Synpunkter på avrinning + sumplösning


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

Sitter och skissar på arvtagaren till mitt RSM130. Jag har läst om avrinningar och dursos och en massa annat. För att börja förstå allt så tänkte jag det var bäst att börja rita så man får se om man är påväg åt rätt håll erller ner i diket.

Någon som kan titta på detta och komma med lite konstruktiva förslag och idéer? Karet som jag skissat på är på ca 560l.

Överrinningen som jag funderar på just nu är en coast-to-coast men två stycken Durso-rör som går ihop i botten. Själva sumpen tror jag att det blir en Aqua Mediq Blue Reef 1000 kanske bygger jag eget men detta verkar smart. Samt ett fristående refugium från Aqua Medic eftersom dom redan passar tillsammans. Har plats för ett osmos-kar på drygt 40 liter på sidan (för litet?)

post-5842-14468929021069_thumb.jpg

Har lite frågor:

1. Man verkar ju kunna räkna ut hur många liter som rinner ner till sumpen genom rören med Bernoulli's ekvation eller här. Men om jag försått det rätt måste man sätta in kranvred för att begränsa flödet ändå för annars hittar man inga returpumpar som orkar trycka tillbaka i samma takt. I mitt exempel med ca 63 cm fall och kanske ett 1"-rör skulle dräneringen hamna på drygt 6000l/h. (Låter mycket?) Returpumpen i BR 1000 är en Ocean Runner 3500 som pumpar 3500l/h

2. Känns som det är många osäkerhetsfaktorer, hur gjorde ni första gången ni byggde ihop något. Valde ni rör först och testade eller pump först? Känns som man kommer att göra något fel och få byta ut komponenter.

3. Det är mer frestande att sätta in en hörnavrinning, antingen tre- eller fyrkantig. Men jag vet inte hur mycket sämre dessa är på att flytta smuts samt att det borde låta mer eftersom mer vatten kommer rinna fortare (eller tänker jag fel).

post-5842-14468929020809_thumb.jpg

post-5842-14468929021273_thumb.jpg

post-5842-14468929021483_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du verkar ha läst om fel saker, läs på om hävert eller ännu hellre Herbie standpipe istället. Intern coast-to-coast tar enormt med plats och en vanlig avrinning fungerar minst lika bra. Durso är inget att satsa på, svårt att få tyst & ska du bygga från grunden så satsa på 2 rör ner & 1 upp (hävertmetoden / herbie standpipe) istället. Och på din ritning har du bara ett rör ner och inget nödrör, vad händer om något sätter igen röret ner?

Man dimensionerar alltid så att rören ner kan svälja mer än returpumpen kan leverera sen stryper du ner-röret lagom mycket så önskad nivå i avrinningen nås. Det blir ljudlöst.

Det finns bra verktyg för att beräkna längd på överrinning & dimension på rör hos reefcentral. Det är inget man gissar sig till. Med lite tanke och räknande så får man rätt dimensioner & funktion på första försöket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel har bra synpunkter....

Tänk också på om du skall ha ev bakgrund...

En hörna kan man dölja lätt, max 20x20

http://www.aquaroche.fr/commun/voirphoto.php?photo=produits/gb2012p6.jpg&legende=Overflow%20covers

( jag har 2 32mm rör ner, och ett 25 mm som nödrör - enda risksituationen är om vattnet inte kan komma ur karet. Stannar pumpen är det ingen fara. )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är även bra att ha galler på rören ner ifall det kommer in nåt i rören , sen är det bra om du kan göra en sump i en del istället för flera små , har du en sump som rymmer allt så kan det aldrig bli fel om alla fel uppstår samtidigt , då finns det inte mera vatten i systemet än vad som får plats i sumpen med inbyggd färskvattens tank , och att du inte kopplar avloppet på skummaren och ställer den utanför sumpen , det är bättre att tömma koppen oftare eller göra en hylla så det rinner till baka i sumpen i så fall , och slang klämmor är alltid bra , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för synpunkterna. Herbie verkar ju bra och mycket enklare också. Uppdaterade ritningen lite. Ser det ok ut?

post-5842-1446892902857_thumb.jpg

Jag funderar även på att sätta allt i ett hörn som någon var inne på men jag är fortfarande lite skeptiskt till om den relativt lilla ytan räcker för en bra skimming.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte tänker arbeta eller komma åt bakom akvariet skulle jag rekommendera att dra rören rakt ner genom karet, och inte vinkla dom bakom. Jag vinklade på mitt förra bygge och det är den största anledningen till ljudproblem. Raka rör ger mindre turbulens.

Du kommer inte ha problem med ytavrinning om du kör i ena hörnet. Om du mot förmodan skulle få problem så är det bara att rikta en pump upp mot ytan och bort mot överrrinningskammen.

Sumpen i ett stycke är helt klart att föredra!

Snygg ritning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack herrGreen. Jag var velat fram och tillbaka med den ytavrinningen. Kanske är det bättre att att sätta den i hörnet som ni tycker. Alternativt i en båge i bakändan av karet - har sett att BioTed gjort så på vissa av sina modeller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för synpunkterna. Herbie verkar ju bra och mycket enklare också. Uppdaterade ritningen lite. Ser det ok ut?

[ATTACH=CONFIG]94196[/ATTACH]

Jag funderar även på att sätta allt i ett hörn som någon var inne på men jag är fortfarande lite skeptiskt till om den relativt lilla ytan räcker för en bra skimming.

Nu har du nästa min lösning!

Hoppar in lite i tråden efter ett pm..

Den lösningen du har här på bilden funkar ypperligt o tyst men sätt kranen under karet precis innan sumpen istället.. Sen bara stänger du den tills det precis börjar rinna ner i rör två, dvs så lite flöde som möjligt genom det röret.. Då är vi inne på ljudlöst , min åsikt iaf..

Jag har gjort så att jag har ett hål genom balkongen för returvatten med så gör man bara en liten svanhals över kammen för returen..

Anledningen till att köra en balkong på baksidan är att du inte inkräktar på akvariets utrymme i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer.

Du öppnar först fullt och stryper sen sakta tills du ser att nivån går uppåt väldigt sakta i boxen, då låter du det vara och när nivån till slut når kanten på evakueringsröret så kommer den smala stril med vatten som rinner ner där inte att orsaka något oljud och du kommer att kunna ta allt vatten den vägen då ditt primär-rör är strypt och alltså inte tar allt vatten.

Ifall du inte kan ha häverten fullt öppen utan att nivån i boxen stiger så måste du strypa returen något så att den inte fyller på i snabbare takt än du kan få ner det i sumpen. Grundtanken är alltså att häverten ska kunna ta mer i flöde än vad du får upp ur sumpen, sen är det en ren inställningsfråga bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...