Gå till innehåll

25L blivande saltnano...helt ny på salt.


Henke_89

Rekommenderade inlägg

Jag har planer på att starta ett 25L saltvattensnano som har varit sötvatten innan.

Jag har aldrig haft saltvatten, så jag har mycket funderingar och frågor. Tanken är att det ska inte bli ett allt för dyrt projekt och ska inte var jätte hightech, men ändå snyggt.

Jag har tänkt ta väck bakgrunden längst bak men behålla den lilla bakgrunden för att dölja pump och doppvärmare.

Mina tankar:

*Ska man ha täckglas?

*Vilken pump ska man ha och vilken effekt ska det vara på den?

*Vilket lyse? Hade denna kunnat funka:http://www.akvariumkungen.se/6-95-450/LED-belysning-14000K-.html

*Om jag ska köra med täckglas, kan jag få upp det något? Tycker det sitter väldigt lågt ner och snor på så vis mycket plats.

Har läst om några som har andvänt vanliga gummiproppar som man anväder för att dämpa ljud från skåpluckor mm, som täckglaset vilar på. Skulle man kunna ha sådan som man siliconar fast?

Som sagt, alla tips och ideér är välkomna:)

post-7593-14468929119845_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har planer på att starta ett 25L saltvattensnano som har varit sötvatten innan.

Jag har aldrig haft saltvatten, så jag har mycket funderingar och frågor. Tanken är att det ska inte bli ett allt för dyrt projekt och ska inte var jätte hightech, men ändå snyggt.

Jag har tänkt ta väck bakgrunden längst bak men behålla den lilla bakgrunden för att dölja pump och doppvärmare.

Mina tankar:

*Ska man ha täckglas?

*Vilken pump ska man ha och vilken effekt ska det vara på den?

*Vilket lyse? Hade denna kunnat funka:http://www.akvariumkungen.se/6-95-450/LED-belysning-14000K-.html

*Om jag ska köra med täckglas, kan jag få upp det något? Tycker det sitter väldigt lågt ner och snor på så vis mycket plats.

Har läst om några som har andvänt vanliga gummiproppar som man anväder för att dämpa ljud från skåpluckor mm, som täckglaset vilar på. Skulle man kunna ha sådan som man siliconar fast?

Som sagt, alla tips och ideér är välkomna:)

[ATTACH=CONFIG]94669[/ATTACH]

Tja du... Ett litet tips so ja kan ge dig (som du antagligen inte vill höra,men) Försök få tag på ett lite större akvarium,för det slutar högst sannolikt så förr eller senare ändå;)

Men om du ändå vill börja som du säger så frågan om täckglas är väl lite en smakfråga men det lär ju dunsta ganska mycket om du är utan glas,men de går lika bra vilket som.

Sen ang. pump så är det viktigt med mycket cirkulation,helt broende förstås vad du tänker befolka det med.

Lampan som du hänvisar till kan mycket väl funka (ej erfarenhet av den)

:W:

Det finns mycket matnyttigt här på sidan,försök ta reda på så mycket du kan. Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik och välkommen till saltvattenguiden!

Jag har själv inte hållit på jättelänge men jag kan i alla fall ge dig mina åsikter sen får någon gärna rätta mig om jag har fel.

Först och främst bör fråga dig själv vad det är du vill hålla i ditt akvarium och om du verkligen ska börja med ett så pass litet akvarium.

Som du säkert vet du blir det ju svårare att hålla jämna värden ju mindre akvarium du har och detta är speciellt viktigt när det kommer till saltvatten. I alla fall om du ska hålla ryggradslösa djur som koraller och anemoner.

Hårda koraller kräver väldigt mycket cirkulation då dem helt och hållet är beroende av att maten dem äter kommer till dem via vattenströmmarna och ifall något faller på dem så ska det flyta bort. Mjuka koraller kan röra sig och på så sätt lättare göra något åt ifall tex sand hamnat på dem. Dom är heller inte lika känsliga för sämre vattenvärden.

Ett starkt tips är att köpa Daniel Knopps bok om saltvattenakvarium. Denna må vara väldigt gammal och en del saker som står kanske inte riktigt stämmer överens med det man förespråkar idag men följer du hans råd så har du en bra grund.

Skulle velat skriva mer, men jag måste sticka! Du kommer säkert få mycket hjälp av folk här!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja du... Ett litet tips so ja kan ge dig (som du antagligen inte vill höra,men) Försök få tag på ett lite större akvarium,för det slutar högst sannolikt så förr eller senare ändå;)

Men om du ändå vill börja som du säger så frågan om täckglas är väl lite en smakfråga men det lär ju dunsta ganska mycket om du är utan glas,men de går lika bra vilket som.

Sen ang. pump så är det viktigt med mycket cirkulation,helt broende förstås vad du tänker befolka det med.

Lampan som du hänvisar till kan mycket väl funka (ej erfarenhet av den)

:W:

Det finns mycket matnyttigt här på sidan,försök ta reda på så mycket du kan. Lycka till!!

Jo jag vet att det antagligen kommer sluta med större för eller senare, Så har det ju varit med sötvatten iaf;)

Men jag vill börja med detta för att se om jag tycker det är kul eller inte.

Min tanke är att ha 2 clowner och någon räka, eventuellt någon goby. Skulle det kunna funka? Vilken effekt på pump skulle jag behöva då?

ang. täckglaset, finns det något man kan fästa i glaset som täckglaset kan vila på? Skulle det funka med såna "gummiploppar"? Såna här jag tänkte på: http://www.clasohlson.com/se/Antiglid--och-ljuddämpande-knopp-Tesa/Pr212865000

Har nämligt hört folk innan som har andvänt något liknande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog inte ha ha 2 clowner i ett så litet kar. En liten korallväktar gobi möjligtvis, typ okinawe gobi är ett hett tips. En räka skulle förmodligen också funka.

Vad gäller effekt på pump så beror det lite på vad du tänkt ha i karet, men klassikerna är väll hydor koralia nano eller tunze 6015 i mindre kar.

Två bra nano forum.

http://www.nano-reef.com/

http://thenanoreef.co.uk/forum/forum.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog inte ha ha 2 clowner i ett så litet kar. En liten korallväktar gobi möjligtvis, typ okinawe gobi är ett hett tips. En räka skulle förmodligen också funka.

Vad gäller effekt på pump så beror det lite på vad du tänkt ha i karet, men klassikerna är väll hydor koralia nano eller tunze 6015 i mindre kar.

Två bra nano forum.

http://www.nano-reef.com/

http://thenanoreef.co.uk/forum/forum.php

Angående 2 clowner så vet jag en här på forumet som har det i sitt 30L, men man vet ju inte förän man har provat. Så det är ju bara att testa och se:)

Med dom pumparna så har man ju inget filter, hur löser man det? Eller man behöver kanske ingen filtermassa, räcker att sköta vattenbytena eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att man KAN ha 2 clowner i 25L betyder inte det att man borde ha det, men det är min personliga åsikt. Någon med mer erfarenhet får gärna ge sin åsikt angående detta.

Vad gäller filter så är nog det vanligaste på så pass små nano att man antingen kör på ett HOB filter eller täta lite större vattenbyten. Men det beror såklart på hur mycket som skitar ner man har i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar starkt täckglas för ett så litet akvarium, jag hade ett hälften så stort och det påfresta tålamodet ganska fort med hur mycket vatten som dunsta av :-) Dock behöver du inte ha det så långt ner nej. Hur tjockt glas är det i akvariet, 4mm? Är det 4 mm klarar sig akvariet kanonbra utan de två längsgående bitarna som täckglaset vilar på så du kan skära bort de med rakblad. Sedan kan du sätta två små glasbitar i kortändarna på karet istället där de tar mycket mindre plats. Vi du inte ha täckglas alls så behöver du inte limma dit några bitar.

Korallia nano är den pump jag skulle rekommendera. Om du behöver ett filter eller inte till akvariet beror lite på vad du stoppar i det... Jag skulle inte rekommendera clowner, helst skulle jag inte sätta några fiskar alls i ett så här litet akvarium. Clowner blir stora, de minsta arterna blir minst 8 cm, ibland 10. Det är att jämföra med om du sätter yngel från dina fiskar på avataren du har i det här karet. Det ser fint ut när de är små men sedan fungerar det inte. Många har clowner i för små kar ändå, det fungerar ett tag. De flesta här på guiden kan inte hålla sig utan uppgraderar sina kar med och flyttar då fisken.

Men sett ur ett långvarigt perspektiv är inte clowner en lämplig fisk för små akvarier. Gobiodon arterna som det redan tipsats om är fina fiskar i den här akvariestorleken. Neon smörbultar är också bra fiskar. Problemet är bara matning i ett sådant här kar. Den maten tillför väldigt mycket näring till vatten kolumnen, ännu värre är om fiskarna inte äter upp den mat du ger de. Då ligger den och ruttnar och förvärrar vattnet mycket fort, ska du ha fiskar i så behöver du nog ha ett filter av något slag tror jag. Eller så får du vara mycket noggrann med vattenbyten.

Det blir mycket lättare tror jag att hoppa över att ha fiskar häri. Skaffa någon rolig räka istället och bygg upp ett litet häftigt korallrev. Det är min rekommendation. Det är drygt att sköta sådana här små kar minutiöst. Satsa på att göra det självgående istället. Som ren korallburk så behövs bara levande sten, lite sand på botten. Bra cirkulation på vattnet och bra ljus(billigt för ett sådant här kar) samt regelbundna vattenbyte. En räka eller några eremiter ger ingen belastning att prata om och det lite mer liv åt burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får fundera ett tag över detta, men just nu känns det inte som att det blir

saltvatten till detta karet. Så mycket att tänka på, blir dyrt med allt, mycket jobb.

Nej det är mycket fram och tillbaka och kan inte bestämma mig riktigt. Men just nu så är det nej. Får i sådana fall köpa ett större sen till saltvatten, runt 60L. Behöver snart ett yngelkar också, då kan detta få fungera till det istället.

Dessutom så är jag rädd att detta med saltvatten kommer att ta över lite, och att man får mindre tid och intresse för malawisarna och det vill jag inte. Nej sötvatten, för duga för mig en tid till framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...