alexochingencarina Postat 12 april 2013 Postat 12 april 2013 Har funderat lite på hur man kan förvänta sej att zoanhus ska växa. Tycker mina växer lite sakta eller inte alls. Jag har watermelon, fire and ice, radioactive och några som jag inte vet vad dom heter. Nån blå,orange och gul. Har 130w led 10000l/h tunze och rätt bra värden tycker jag. Så kommentera gärna hur det ser ut i era kar och hur dom växer hos er. Citera
Ticky Postat 12 april 2013 Postat 12 april 2013 Tycker zoas överlag är svåra att förstå sig på. De kan växa på bra till att sluta växa utan att man gjort någon ändring. Dock har jag märkt att de växer på bättre om jag matar mer. Citera
Mr_Ewing Postat 12 april 2013 Postat 12 april 2013 Min lilla erfarenhet säger att nitrat är ett måste om man vill ha tillväxt på Zoas - mina slutar växa helt om jag inte kan mäta nitrat. Citera
Manks Postat 12 april 2013 Postat 12 april 2013 PeterGG hafde en teori om att hans slutade växa för de bråkade med varandra. Fast han har väldigt många på 54 liter+ sump. Citera
alexochingencarina Postat 12 april 2013 Författare Postat 12 april 2013 Skulle vara kul om peterGG kunde skriva här! Vet att han har sjukt bra tillväxt! Citera
Norberg Postat 13 april 2013 Postat 13 april 2013 Tillväxten hos mig skiljer sig väldigt mycket mellan olika individer. Sista året har några fraggar jag har gått från några polyper till 20-30 polyper medan andra som stått bredvid i samma förutsättning har blivit 250+ polyper. I huvudsak har mina trivts bäst i stabil vattenkvalite som även SPS trivs i. Dvs lågt fosfat, nitrat runt 2-5 och stabilt kh. De verkar inte tycka om kh svängningar, några sorter har varit mer känsliga för kh svängningar än SPS och tvärdött vid stora svängningar. De uppskattar när fiskarna matas mycket i akvariet.Vissa vill ha mycket ljus. En sort har växt lika mycket på 2 månader 5 cm under vattenytan som den gjorde på 1 år på botten av akvariet ( jag har 6x80w T5).Många sorter är nästan som ogräs och växer otroligt fort medan andra är mkt långsamväxande. Citera
Guest Postat 13 april 2013 Postat 13 april 2013 KH har jag märkt är ganska noga det gäller ju dock flera koraller. Har märkt att KH är viktigare en CA tex Mina gillar Mg på över 1300 Citera
Manks Postat 13 april 2013 Postat 13 april 2013 har 2 sorter jag köpt från peterGG. Den ena sorten har sett lite vissen ut sista dagarna, och i går när jag mätte hade jag ett kH på 5.4. Har börjat justera mina värden lite, lär snart få reda på om det hjälper. Men på tidigare talare verkar det som så i alla fall. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.