Gå till innehåll

deltec p500 kalkreaktor


pepe

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

det står fortfarande inte någon tillkopling av deltec p500 där....

fast kanske kan klura ut det...:/

tycker det är lite dålgt att sånt kommer utan instruktioner när man köper det nytt och att instruktioner inte går att få tag på. eller? jag har aldrig haft en kalkreaktor förut- hur f** kan jag veta hur man kopplar den!?!

hur som helst- fick mail från stället jag köpte den och dom säger att man inte behöver köra med co2, utan att det är det dom rekommenderar? är det så? skulle det funka alls utan? hur kopplar jag då isånafall...??

alla tips mottas med ett stort TACK!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. vad är det som du undrar över? jag tycker nog att instruktionen beskriver det hela ganska bra. Var har du köpt den?? Om dom säger att den kommer att fungera utan CO2 så undrar jag om det är en akvariebutik? Utan Co2 så kommer det inte att fungera något vidare för dig, Co2 löser upp granulatet som du ska tillföra akvariet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men ritningarna på reaktorerna ser inte ut som min reaktor. min reaktor är som på bilden (lite längre upp i detta inlägg). dom på ritningarna har helt annorlunda inlopp och rör än den jag har + den jag har har ingen "golvplattform" längst ner i röret....

köpte den på akvarielagunen...

då får jag skaffa co2 utrustning då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

---sen en sak till med min kalkreaktor; jag behöver köpa till co2. vad mer är det som är bäst att köpa till- ph-kontroll? hur mycket borde dessa tillbehör komma på innan jag kan få reaktorn att funka??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda den utan CO2 controller men det gör det hela mycket enklare.

Jag har en likadan så jag kan ge dig lite tips.

Fyll kalkreaktorn till 2/3 med korallkross (dvs, mycket grov korallsand) eller ännu bättre granulat som är gjorda för kalkreaktorer.

Montera en pump i akvariet som matar in vatten i den ena ingången.

På koldioxidtuben så monterar du manometern och ställer in den på typ 2 bar. Sedan skall du använda nålventilen för att reglera flödet. Efter manometerna monterar du magnetventilen om du använder dig av CO2 controller. Efter den kommer backventilen. Se till så att du kopplar den på rätt håll. Den säkerställer att du inte får vatten in till manometern som du går sönder. Efter den kommer en bubbelräknare som du fyller till 3/4 med vatten. Koppla in CO2 på den ingången med det långa röret (som går nästan ända ner i bottnen). Se till så att bubbelräknaren är helt vertikalt monterad annars kommer du att trycka ut vattnet från bubbelräknaren. Efter bubbelräknaren kommer kalkreaktorn. Har du CO2 controller så skall proben monteras från toppen ner i kalkreaktorn. Spänn inte förskruvningen för hårt för du kan glas proben gå sönder. Men inte heller för löst för då läcker det.

Starta pumpen och stryp på utgående från kalkreaktorn så att det droppar.

Justera nålventilen så att det kommer typ 10 bubblor i minuten i bubbelräknaren.

Har du en CO2 controller så ställ den på typ 6,8pH. Den kommer att styra flödet av gas från nu. Kommer du inte ner i 6,8 så får du öka gasen eller minska vattenflödet.

Har du ingen CO2 controller så får du mäta det på något annat sätt manuellt.

Sedan kommer det svåra det blir att balansera kalkreaktorn med ditt akvarium.

Du kan justera kalknivån genom att öka minska gasen (dvs pH nivån) eller med hjälp av vattenflödet.

Säg till om du behöver mer hjälp.

En sista sak, se till så att slangen som du använder för gasen är koldioxid säker. Använder INTE pvc slang eftersom PVC+koldioxid blir klorgas och det vill du inte ha ner i akvariet.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket!!

Det borde ju vara tillräckligt idiotsäker beskrivning till att även jag kan koppla ihop det här... hehe...

Hoppas jag får ph-controllern också...

Återkommer när jag fått resterande av min utrustning, eftersom jag säkert inte får till ändå... hehe...

Tack så jättemycket!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...