Gå till innehåll

Komma tillrätta med magnesium värde


Rekommenderade inlägg

Hej!

Hade behövt tips om vilket sätt och vilka tillsatser man klokast justerar upp Mg-värdet.

Systemet är på ca 4000L och halva delen, 2000L är ganska full med stenkoraller. Kalkreaktor är igång sedan några månader och det är de enda Ca/kH/Mg-tillsatser vi gör just nu. Första skälet till reaktorn var att få ett stabilt kH, och det har vi fått.

Värden just nu:

kH 8

Ca 385

Mg 1100-1200

Jag tänkte snart fylla på kalkreaktorn med nytt media, och då lägga till magnesiumkarbonat(?)/media. Men först hade jag velat "buffra" upp Ca och Mg till 420 resp 1400.

Och ska jag följa reglerna så bör jag väl starta med Mg.

Så till frågan. Vilket sätt är smartast/enklast/bäst. Mg-pulver på burk, Mg-tillsats i vätskeform, Mg-ballingsalt, vattenbyte med "toppat" vatten?

Tacksam för tips! Och tänk att det är ganska mycket vatten.. :)

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom att det är mycket vatten så är VB uteslutet. Skulle köra med Mg och Ca Ballingsalter, som man blandar ut till vätskeform med bra vatten. Har ni ett väl cirkulerat område i sump så kan ni bara lägga i ballingsalterna där.

Snabbt räknat med Aqua calc på Androiden säger:

4000L med Ca 385->420 och Mg 1150->1400

ger

128.4 g Kalciumklorid per dag i 4 dagar.

643.4 g Magnesiumklorid per dag i 13 dagar.

sen är ju någon typ av kontinuerlig dosering bra o ha, skaffa en doserpump och börja med balling. vet dock inte hur detta funkar med kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att buffra upp manesiumet med magnesiumklorid, mängderna har ni ju reda fått.

Pulver direkt i karet funkar om man inte häller det direkt på koraller, bäst är naturligtvis att lösa upp det i osmosvatten innan.

Magnesiumet har en tendens att ha ketchupeffekt om man ska höja mycket, så var inte oroliga om testarna inte visa någon skillnad efter dom första doserna.

Kör sedan upp ca med samma metod.

Kör på reaktorn som vanligt och kolla värdena om dom sjunker.

Nackdelen med reaktor är det låga ph som den ger, alla får inte problem med det så håll ett öga på ph.

Börjar det strula så är kalkvatten till avdunstat vatten en lämplig variant.

Vill även minna att det finns en smärtgräns på hur mycket en reaktor klara av att leverera, beror säkert på storleken med.

Vill minnas jag läst att en del större system får stötta upp med balling också.

Magnesiumgranulat i reaktorn är bra om behovet finns, många gånger räcker det att fylla på mg manuellt vid behov.

Ni får prova er fram vad som passar bäst.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Kalkreaktorn köpte vi en storlek för stor, så den borde räcka framöver. Tror det är en Jetstream 2 Schuran. Fast just nu verkar Ca droppa och kH ligga stabilt..

pH borde inte bli något problem, då vi har gott om rörelse och bubblor i sumpen, och utbytet av vattnet i akvariet sker ganska långsamt. Lite konstigt system, men för att kunna få plats med reaktor och annan teknik så har vi dubbla sumpar. Dvs en liten sump i ändan av karet, och därifrån pumpas 1/3 till stora sumpen(via skummare), och 2/3 tillbaka till akvariet. På en timme byts därför vattnet i karet bara 1-2ggr med sumpvattnet.

Akvariedator är under installation i vilket fall, så då kan vi ju se hur pH ligger under dygnet. Kalkmixer står redo om det skulle behövas.

Tack igen för jättebra info!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tillsatt magnesiumklorid i sumpen ungefär 30 mg/liter upp till var åttonde timme. Men man bör nog kolla pH mellan tillsatserna för det kan tänkas sjunka. Och de första tillsatserna höjer förvisso värdet men det hinner sjunka mellan gångerna. Men när man har nått rätt värde sjunker förbrukningen tvärt. En loggbok över tillsatser och värden är viktigt och också en backuptest man använder t. ex var 10:e gång. Men det är väl inte nyheter för er?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå Stig, vi har loggar med allt vi gör med akvariet, och just nu har vi 4 olika märken av magnesiumtester. Tror jag kommer välja att lita på Red Sea om det skulle vara skillnader i resultat mellan märkena. Är det ett ok märke på Mg-test? (detta eftersom jag öppnade en ny förpackning av det märket denna veckan och de andra har varit öppna ett tag)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå Stig, vi har loggar med allt vi gör med akvariet, och just nu har vi 4 olika märken av magnesiumtester. Tror jag kommer välja att lita på Red Sea om det skulle vara skillnader i resultat mellan märkena. Är det ett ok märke på Mg-test? (detta eftersom jag öppnade en ny förpackning av det märket denna veckan och de andra har varit öppna ett tag)

/ David

Testade för tre veckor sedan en mängd tester mot referensvätska. Bland annat testade jag Red Seas magnesiumtest och Saliferts magnesiumtest. Red sea visade perfekt resultat jämfört med referensvätskan. Salifert slog något (lite för högt), men inte katastrofalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Petter!

Ska rensa ut lite gamla test idag och sen göra lite fler mätningar. Gått på Salifert tidigare men fick inte tag på nya när de gamla började gå ut, så det blev Red Sea.

Är rädd att senaste saltleveransen hade lite låga Mg- och Ca-värden. Blir vattenbyte med nytt märke på måndag.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är välkänd kemi ( i alla fall för fabrikanterna) så det finns ingen anledning till varför ett titreringstest skall slå fel. Det är ju bara att höja/sänka koncentrationen i den vätska man mäter förbrukningen av. Jag tror det handlar mest om tillvägagångsätt hos den som testar och att se till att flaskor - burkar är riktigt stängda. Får man lite vätska i gängan till locket t.ex ser det ju tätt ut när man drar åt men när det torkar kan det som är i lösningen kristallisera och så får man små mellanrum mellan kristallerna som släpper igenom luft.

De gäller naturligtvis även referenser.

Personligen tycker jag det är mycket mer irriterande när ett salt har för höga värden av något basämne. Att höja är ju lätt men att sänka...

Det viktigaste för mig är att det är pålitligt så man inte får en batch som gör att korallerna tappar färgen eller något annat som inte syns i de stora mätvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...