Gå till innehåll

Städpatrull för 30l, vad bör den bestå av?


Freddess

Rekommenderade inlägg

Funderar lite kring vad som behövs i städpatrulls väg i 30l. Såg att det fanns en handlare online som sålde 5 pack av ermitkrabbor och turbosnäckor. Även en pepparmintsräka kommer att vara med. Är detta för mycket? Hade senare även tänt ha 2 3 fiskar av den mindre sorten sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i mitt 130-liters har jag 20-sniglar och 10 eremiter, kanske lite i överkant... Beror ju lite på mat och ljus samt näringsexport också (hur mycket alger som växer som de kan äta av)

Jag skulle väl säga kanske 3 stycken eremiter och kanske 5 sniglar av blandad sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte med eremiter men har för mig att jag har läst en riktlinje på 1snigel/10 liter. Kan det stämma?

Det är som sagt en riktlinje.

Personligen vill jag ha fler, i ett 30liters hade jag nog satsat på 5-10 st olika sorters snäckor, lite beroende på sort.

Några till sanden och några ovan.

Ja, det heter faktiskt snäckor när det kommer till saltvatten.

Sniglar lever på land. ;)

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått lära mig att skillnaden mellan snigel och snäcka är att snigel har inget hus. Sedan spelar det väl ingen roll om det är söt- eller saltvatten.

I ditt kar på 30l så måste det ju räcka med ca en handfull individer tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått lära mig att skillnaden mellan snigel och snäcka är att snigel har inget hus. Sedan spelar det väl ingen roll om det är söt- eller saltvatten.

I ditt kar på 30l så måste det ju räcka med ca en handfull individer tycker jag.

naturligtvis är det så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som sagt en riktlinje.

Personligen vill jag ha fler, i ett 30liters hade jag nog satsat på 5-10 st olika sorters snäckor, lite beroende på sort.

Några till sanden och några ovan.

Ja, det heter faktiskt snäckor när det kommer till saltvatten.

Sniglar lever på land. ;)

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Ja det måhända att det bara är riktlinjer, är bara vad jag fått höra eller om jag nu läste det någonstans, och jag är absolut ingen expert på varken salt eller sötakvarier.

Får kanske börja skriva snäckor men jag kommer för evigt säga sniglar om dom :)

För skoj skull - googla Snigel och kolla vad majoritet av bildresultat visar :D

Åter till Topic - följ de andras råd och skippa mitt, dom har garanterat mer rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder på Google visar mer fel än rätt. Jag kollade bilder på Oodnium och fick upp en sida med två tänkbara träffar. Resten var allt från bakterieangrepp till människor. Jag sökte på Stylopora milka. Där var det en träff på 30 bilder. Men det var nog i alla fall ungefär 7 Stylopora.

Snigel drunknar men många snäckor kan leva i vatten. Det är Snäckor vi har i akvarier. Och googla inte bilder det blir bara fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...