Gå till innehåll

pris för min första utrustning.


inko

Rekommenderade inlägg

tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa, armaturen hade suttit en HM-butik. är detta pris värt vet inte märkena på utrustningen men sänkta bara i allmänhet om det var ett bra pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Kolla upp mer noga vad det är för skummare och vad för typ av pumpar det är, kan du köra en som retur pump? Annars blir det nog lite väl häftigt. Planera för sumpen direkt, börja inte med att göra saker senare ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En MH som hängt i en HM-butik är nog bara skit. Att betala 7000:- för begagnade prylar som en akvariebutik säljer är löjligt dyrt. Hoppa av den affären direkt är mitt råd… Med tanke på att du redan har ett akvarium & fått en offert på 20 KG LS, cirk. pumpar, MH & salt så skall du utan problem få splitter nya prylar för 7000:-...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan ju se det lite olika, mitt första akvarium bestod av en burk naturligtvis, LS och en skummare och ett par pumpar samt ett RO filter och några tester samt lämpliga lysrör och sedan var jag "på banan"

man har eg. ingen användning av tex. MH det första man gör eftersom det ändå inte är aktuellt med stenkoraller första månaden och inte den anrda heller....

-kalkmixer och dyligt kan du också hoppa i början och sedan också om du så önska, det finns andra sätt att lösa det.

jag har fortfarande inget Nitratfilter och heller ingen nitrat att tala om heller.

att det sedan gärna blir en massa av dessa prylar iallafall är en annan femma... ;)

-många stirrar sig blind på allt man tror sig behöva direkt och backar inför kostnaden eftersom det inte är billigt, men börja med grunden och bygg sedan vidare efter behov/börs/prylgalenskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...