Fredrika77 Postat 23 april 2013 Dela Postat 23 april 2013 Hej alla ! jag är helt ny med akvarium och haft levande sten nu i 2 v. Väldigt spännande vad som döljer sig i stenen men Vad är detta som sitter på glaset ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 april 2013 Dela Postat 24 april 2013 Hur stor är den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fredrika77 Postat 24 april 2013 Författare Dela Postat 24 april 2013 Den är ca 1-2mm , är i uppstarten med akvariet så lite orolig om det är nå ohyra finns fler vita prickar på glaset men dom är mindre. Det är även små små strån på insidan av glaset .Jag är ny här på forumet så tala gärna om ifall jag är i fel forum tråd :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 24 april 2013 Dela Postat 24 april 2013 Tråden ligger helt rätt, det behöver du inte vara orolig för. Det lilla krypet däremot kan jag inte säga på rak arm vad det är, men det ser ut som något som brukar komma i nystartade akvarier. Eventuellt kan det vara en liten polyp från en liten glasros men jag hade inte brytt mig om det i nuläget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 april 2013 Dela Postat 24 april 2013 Jag tror det är en medusa - den fastsittande generationen av en manet. Men det kan mycket väl vara en liten anemon också. T.ex Majano. Även en stenkorall är möjlig då den verkar ha 12 tentakler. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fredrika77 Postat 24 april 2013 Författare Dela Postat 24 april 2013 Vad rekomenderar ni mig att göra ? Fick med en glasros i ls som jag blev rekomenderad att ta bort med ett speciellt medel , bara jag inte startat ett glasros hotell Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 24 april 2013 Dela Postat 24 april 2013 Är du orolig så kan du suga bort den med en plastslang över akvariekanten ner i en hink, o sen ut med den i toan.Sitter den andra glasrosen i ett hål i en sten så kan du ta en klump med revepoxi och limma igen hålet där den sitter, men sitter den uppe på en plan yta kan du ta upp stenen, skrapa loss anemonen och gärna lite av ytan den sitter på och sen i med stenen igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Krillo Postat 24 april 2013 Dela Postat 24 april 2013 (ändrat) Hej Fredrika, bilden är lite otydlig men jag skulle säga att det är en Cladonema av något slag, en slags manet.http://www.european-marine-life.org/05/cladonema-radiatum.php Ändrat 24 april 2013 av Krillo bättre referenslänk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fredrika77 Postat 25 april 2013 Författare Dela Postat 25 april 2013 Tack så jätte mycket för eran hjälp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 25 april 2013 Dela Postat 25 april 2013 Jag skulle låta den vara i den ringa storleken som den är i väljer jag att ej tro något. Utan vänta och se jag är för nyfiken när jag hittar saker i karet så jag låter dom vara.Du har ju värdens läge nu. Om du finner någon glasros ta upp stenen då skrapa bort den så mycket du kan och niga och sedan skrapar du lite extra sedan droppar du lite pressad citron där den suttit är det något litet kvar lär det lösas upp och försvinna sedan i med stenen igen. har du hittat en så brukar det finnas fler. Om du ser det som viktigt att få bort glasrosor och ej ha brottom så försök lägga stenarna i karet så du ser så mycket av dom du bara kan och kika runt vänta några dagar kika igen tills du ej finner några. Sedan så har du som vana när du köper nya koraller doppa dom finns dopp medel till detta för att slippa parasiter så som plattmaskar och annat bös ock lägg korallen i karet kika noga så du inte ser något konstigt "karantän" tycker jag man ska ha till alla nya djur för att inte få in skit i karet fuskar själv med detta och fick glasros invation som nu är löst med pinsettfisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fredrika77 Postat 2 maj 2013 Författare Dela Postat 2 maj 2013 Nu har den vuxit lite och är det lättare för er att se vad det kan vara ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.