Gå till innehåll

Vad gör ni med spillvattnet från RO"osmosfiltret


Guest

Rekommenderade inlägg

Känner mig som en riktig vatten slösare när jag ser allt vatten rinna ner i avloppet. Så jag tänkte fråga vad ni gör med detta?

Känns som det är onödigt slitage på miljön detta.

Samt så kostar det en del/år 6kr/kubikmeter.

Hur mycket skit är slaskvattnet känns som att det är rentvatten som kommer ut kanske något störrehalter av olika saker men frågan är om något av dessa högre halter är dumt att dricka?

Har fattat själv att det är olämpligt att använde till sötkaren iaf:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos 99% som har kommunalt vatten och inget kopparsläpp i ledningarna så är det princip dricksvattenskvalité på det vatten ni slänger. I stora delar av världen är detta "slaskvatten" lika bra som buteljerat vatten. En vanlig ratio är 1:3 mellan RO vatten och "slasken". Säg då att ett ämne har 1 ppm i ursprungsvattnet. Det är en milligram på 1 liter. Denna milligram kommer nu att ligga i 0,75 liter vilket ger 1,33 ppm av det aktuella ämnet i "slaskvattnet" I de flesta kommunala vatten ligger de farliga ämnena betydydligt lägre än våra gränsvärden.

Jag skulle utan tvekan använda det till mina sötvattenskar såvida jag inte har kopparsläpp i mina ledningar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 liter akvarium med 5% vattenbyte i veckan ger alltså ca 2000 liter spillvatten. Om du vill minimera miljöpåverkan tror jag det finns betydligt vettigare saker att lägga din energi på. Detsamma gäller nog din ekonomi. Ta cykeln till jobbet en dag per år :)

Edit: Tänkte inte på avdusntningen. :snurrig:

Faktum kvarstår dock. En väldigt liten miljöpåverkan jämfört med till exempel frakt av levande runt halva jorden, frekventa besök hos lokala handlaren, etc. etc.

Edit 2: Med avdunstning på 1% per dag får du 3000 liter till. Nu är vi uppe i 30 kr per år va? :)

Ändrat av HiTeq
Tankevurpa
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Miljöfrågan är alltid intressant, men släpper du ut vatten i avloppet så minskar du även belastningen på reningsverken med lägre koncentration, kommer inte ihåg vart jag hört det men lite logik ligger det nog i det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl litegran en principfråga. Vi häller bort kubikmetervis med dricksvatten per person och år som skulle kunnat göra underverk i afrika. Det är ut ett globalt perspektiv man får se på vattenproblemet.

Sen kan man inte gärna skicka det till afrika, men lite ödmjukhet inför det hela kan väl vara på sin plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar den här tråden spåra ut likt fläkt-tråden. Åter till topic...

Med tanke på vad resten av hobbyn kostar kan man nog se spillvattnet som en droppe i havet. Miljömässigt är det ju också försumbart, men man bör som någon tidigare påpekat nog vara ödmjuk inför vår jord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif Håll er till ämnet!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 liter akvarium med 5% vattenbyte i veckan ger alltså ca 2000 liter spillvatten. Om du vill minimera miljöpåverkan tror jag det finns betydligt vettigare saker att lägga din energi på. Detsamma gäller nog din ekonomi. Ta cykeln till jobbet en dag per år :)

Edit: Tänkte inte på avdusntningen. :snurrig:

Faktum kvarstår dock. En väldigt liten miljöpåverkan jämfört med till exempel frakt av levande runt halva jorden, frekventa besök hos lokala handlaren, etc. etc.

Edit 2: Med avdunstning på 1% per dag får du 3000 liter till. Nu är vi uppe i 30 kr per år va? :)

Jag ser framåt jag kommer ha totalt 2700L saltvatten efter sommaren sedan byter jag rätt mycket mer en bara så till min söta del. Sedan själva kostnaden ser jag som mindre vikt mer slöseri på vatten som att spola med driksvatten ren idioti.

Just nu kör jag det i badkaret och lilleman har iaf klarat sig vilket är det viktigaste :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BRS har sålt ett extra kitt där man lägger ett till osmosfilter på spillvattnet, då reducerar man mängden som blir kasserad.

Detta kräver dock att man har bra tryck i ledningen...

//NiXoN

Jag har ju hjälppump att tillgå är detta funktionellt någon länk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man slå ihopa allt slaskvatten som kastas bort så tror jag inte det är lite. Många bäckar små.

Likt LS som är utrotningshotat och sådan slänger vi på tippen bara för att det är lite för mycket av fel alger eller att dom är fula

När jag hade diskus odligen bytte jag ca 3000L/vecka då är det om man kör 1/2 6000L vatten i avloppet/väcka man har som sagt lite mer en bara salt kar hehehehe

Sorry att jag nämde min söta del ibland är det känsligt att man har sötvattenskar hemma :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...