Gå till innehåll

Kalium!


nike83

Rekommenderade inlägg

Har en tid observerat att en Acropora inte trivs (dåliga färger). Nu när jag har fått i ordning på mina vattenvärden (tidigare lite högt med nitrat och fosfat) så har den börjat slänga ut lååååånga polyper (ca 4 cm) när det är kväll. Det ser mer ut som en spindelväv/trådar som kommer ur polyperna.

Fick tipset att det kan vara lågt Kalium. Jag har aldrig testat kalium och förutsatte att det tillfördes i tillräckliga doser genom mitt salt.

Fick låna ett Salifert kalium-test och gjorde testet. Det visade att jag har 310ppm Kalium, vilket är för lågt.

Köpte en flaska FM Ultra easy K.

Följande står på flaskan:

DOSAGE:

1 ml /100 Liter = 3,5 mg pottasium

maximum Dosage 40 mg Pottasium/Liter/0,26gal

mitt kar uppskattar jag att det är 600 liter vatten.

mitt mål var att höja från 310 till 400, dvs 90ppm=90mg/l

90/3,5=25,7 mg/100l/mg/ml (ml/100l) x 6 = 155ml totalt för att höja upp Kaliumet till 400ppm.

Dessa 155ml delade jag upp på 7 dagar (22ml/dag).

En vecka senare fick jag låna en polares KZ-kaliumtst.

Med denna fick jag fram att jag har ca 350ppm (dock mycket svårt att säga exakt)

Fortsatte att dosera (doserat i 3 dagar till) och igår köpte jag ett eget FM- K-test.

Lite svårt svårt att säga, men jag har minst 320ppm (kan ha varit 340 också).

Tänker jag fel?

Hur kan testen visa så olika?

Om jag inte har gjort något "generalfel", så är Saliferts test helt värdelöst (teoretiskt så borde jag haft ca 250ppm i Kalium)

Jag kan självklart ha gjort fel med de olika testen, då jag har inte bästa rutinen för dem (första gången på alla test)!

Kan tillägga att korallen inte längre fäller ut lika långa polyper/trådar, men den har dem ute fortfarande på kvällarna/nätterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts test är lätt att göra fel, själv så missade jag något steg första gångerna (ivrig, och van med deras andra tester), men när du väl fått kläm på det är det enkelt :D

Får du 250 på salifert låter det som du gjort fel, gör ett nytt test igen,

ja just det.. i testet ska det bla vara destillerat vatten (vissa säger det fungerar med osmos också, men fick annat mätvärde då)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts test är lätt att göra fel, själv så missade jag något steg första gångerna (ivrig, och van med deras andra tester), men när du väl fått kläm på det är det enkelt :D

Får du 250 på salifert låter det som du gjort fel, gör ett nytt test igen,

ja just det.. i testet ska det bla vara destillerat vatten (vissa säger det fungerar med osmos också, men fick annat mätvärde då)

möjligt att det är lätt att göra fel med det, men det var nog lite för "snällt" och jag hade nog under 300. men det gav mig en fingervisning i vilket fall!

Har du jämfört nyblandat saltvatten med akvarievattnet?

I teorin så har nyblandat saltvatten bra Kaliumvärde och kan ge en bra indikation på hur ditt testresultat ska se ut.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

ska testa i helgen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tänkte mer på nike83, ifall han körde samma salt så vore det trevligt med en till som mätt värden på nyblandat vatten.

//NiXoN

jag kör med FM-saltet. ska mäta i morgon när saltet är klart (blandade i morse). dock är det en ny hink.

har ingen anledning att tro att jag har haft en dålig batch av saltet, då jag har bytt salt-märken (D&D) och korallen har sett dålig ut länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall nog vara försiktig med saltblandningar och antaganden...

Jag antog att saltet och stora byten skulle hålla värdena på en bra nivå, sen när jag fick strul så bytte jag mer vatten vilket slutligen bara förvärrade läget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har gjort test på mitt saltvatten som nu har stått med cirkulation i ca 32 timmar (felkälla). vattnet har en salthalt på 1.024 och jag fick ett mätvärde på 340ppm. självklart är jag och testet felkälla.

hinken säger 380-400ppm

hmm:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att dom slarvat såpass illa, men det märks inte lika mycket om man inte har låga näringsvärden så dom flest kommer nog inte märka nåt.

Jag köpte 2 hinkar som vanligt och den första var helt ok, nr2 var troligtvis min dyraste salthink hitintills.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...