Gå till innehåll

Falsk gramma som är aggressiv mot gulsvansad damsell?


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Köpte ett litet stim (8 st) gulsvansade damseller i förhoppningen att de skulle var enkla och stryktåliga. Efter mindre än en vecka har jag redan tappat en och ytterligare en ser rejält illa tilltufsad ut. De enda aggressiva handlingar jag ser är eventuellt de små attacker som en falsk gramma delar ut. Ibland är även damsellerna efter varandra. I vilket fall har två av fiskarna fått vita sår på sidan respektive över huvudet. Någon som kan hjälpa mig förstå vad som händer?

Akvariet är på 280 liter och bebos av tre clowner, en gul kirurg, en vitbröstat kirurg, en falsk gramma och de åtta damsellerna. Sedan har vi en del räkor och sådant. Kan kirurgerna ha skurit damsellerna? Kan såren uppstå av stress? Brukar grammor bita sår på sina motståndare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gramma brukar inte vara något problem. Men den falska Gramman...

Normalt sett skall bara 2 damseller vara kvar efter ett halvår.

Karet är bra litet för kirurgerna också. Den vitbröstade bör nog ha minst 2 meter. Men så länge den är liten kan det nog gå bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, återstår att försöka fånga in den. Vi har två höga torn med ls som innehåller massor med grottor och skrymslen :-)

Finns det någon fisk som är kompatibel med den falska gramman? Att ha dem i par har jag hört INTE ska funka. Hade tänkt ha typ sexy schrimps eller liknande i nanokaret. Drömmen vore någon variant av clown men jag vet inte om det finns någon clown som klarar av att bo i 30 liter.

Tacksam för tips om grannar till den falska gramman!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för svar. Har börjat jakten på den lilla rackaren nu men den är inte lätt att komma åt. Har precis plockat ur en tredje skadad Damsell som nu får bo för sig själv i nanoakvariet. Det underliga är att den fisk som verkar mest aggressiv i det större akvariet är den största (hannen?) av damsellerna. Han går ofta till angrepp mot de andra och skiftar ofta till en mörkare blå. Det kan inte vara han som är vandalen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...