Andreas_Lindholm Postat 2 maj 2013 Postat 2 maj 2013 Hej! Har två st tunze nanostreamers 6015 i mitt juwel lido 120. Vill stänga av den ena pumpen mha timer kvällstid och undrar om avbrotten påverkar pumpens drift negativt? / ante Citera
mikoto Postat 2 maj 2013 Postat 2 maj 2013 Det sliter lite på pumpen att stängas av och slås på många gånger. Men det är nog inte så farligt då det blir bara två gånger per dygn, men det påverkar nog livslängden helt klart. En betydligt större risk är att djur tar sig in i pumpen när den av avstängd för att bli färs när den startar på morgonen igen. Jag har en negativ erfarenhet av detta med en blennid som gilla sitta i varje hål som fanns i akvariet... Citera
Andreas_Lindholm Postat 2 maj 2013 Författare Postat 2 maj 2013 Tack för snabbt svar! Misstänkte att driftslängden påverkas negativt. Bra poäng med djur som tar sig in i stillastående pump. Citera
Manks Postat 2 maj 2013 Postat 2 maj 2013 vissa styrningar slår ju av/på pumpen var 5.e sekund, så den biten hade jag inte brytt mig om, däremot fiskfärsen hade jag varit orolig för Citera
Laggeman Postat 3 maj 2013 Postat 3 maj 2013 När man köper en Tunze streamer så medföljer väl ett galler att sätta på utloppet? Montera dit detta och sätt du pumpen på timer, det till- och frånslaget per dygn lär inte påverka något under de nästkommande åren. Citera
mikoto Postat 3 maj 2013 Postat 3 maj 2013 I mitt fall så satt gallret på... Men ska jag vara helt ärlig så var nog faktiskt pumpen på också när min stigmatura lyckades ta sig in i den så han kanske var ovanligt självmordsbenägen... Citera
Andreas_Lindholm Postat 3 maj 2013 Författare Postat 3 maj 2013 Tack för delande av kunskap och erfarenheter. Sätter ena pumpen på timer som jag planerade från början. Gillar att bygga saker och får hitta på någon lösning om problemet uppstår med djur som tar sig in i pumpen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.